Societat 25/02/2018

Marticella: "Les marques poden evolucionar, però el que mai hem de permetre és que l'esquí andorrà es vegi afectat"

El director de Pal-Arinsal explica que s'ha aconseguit augmentar un 8% l'entrada d'esquiadors pel coll de la Botella i que l'any vinent es multiplicarà per quatre la capacitat de producció de neu de cultiu a Arinsal

C. G.
6 min
Josep Marticella a les pistes de Pal. / Vallnord

PalJosep Marticella fa gairebé quatre anys que ocupa el càrrec de director general de Pal-Arinsal, i fins la data es pot dir que està complint amb el que se li va encarregar. L'estació ja fa tres temporades que genera beneficis, i ha aconseguit convèncer els bancs de la seva solvència, per superar un moment crític en plena crisi econòmica. Les entitats han comprat accions d'EMAP i ara Pal-Arinsal pot centrar-se en el futur proper i en fer inversions destacades. L'objectiu és seguir creixent en facturació i nombre de forfets venuts. De moment, aquest hivern Pal-Arinsal està més d'un 7% per sobre de l'any anterior.

La temporada està sent bona i s'està per sobre dels objectius marcats

De tot en general, també de les bones condicions de neu que tenim. Però és veritat que hi ha dos mercats que hem recuperat: l'anglès i el rus. A banda, tenim bones notícies pel que fa a nous mercats com el suec, l'israelià, i fins i tot ens han vingut esquí clubs dels Estats Units. Això demostra que tota la tasca que es fa de participar a fires des d'Ski Andorra té un retorn clar i evident. En paral·lel, tenim una bona dinàmica als mercats més potents: l'espanyol torna a créixer, i el francès es consolida a nivells com els que havia tingut en el passat. Finalment, el client portuguès torna a venir força.

La principal novetat d'aquest any ha estat la inauguració de l'edifici de serveis del coll de la Botella

Està clar que quan més entrades tens, més diversifiques els espais i millor aprofites el terreny. Fins a mitjans de gener l'entrada d'esquiadors per a aquest punt ha crescut un 8% respecte a la temporada passada, així com també ha crescut el nombre de persones que utilitzen el telefèric. Era un accés on havíem de fer una inversió important. El comú ha pogut injectar 2,3 milions per fer un macroedifici, que en una primera fase esdevé zona d'activitats i de restauració. Cal tenir clar que fa vuit mesos no hi havia res, i haver pogut fer tot això ens fa estar molt satisfets. Encara hi ha coses a millorar i, de fet, l'obra no està acabada. S'acabarà quan tanquem les pistes a l'abril, tenim un mes i mig fins que no la tornem a obrir.

L'edifici del coll de la Botella estarà obert a l'estiu?

Sí, i tenim ganes de veure com funciona, té molt bona pinta. Tindrà una nova connexió amb pista de BTT i serà punt d'accés del telefèric, que també estarà obert. El que estem preparant són productes complementaris des del coll de la Botella i amb telefèric. A l'estiu hi haurà dinamisme també pel que fa als vianants, ja que és un accés fàcil al parc natural del Comapedrosa. Tan de bo ho haguéssim tingut abans! I ja pensant en l'hivern, és un edifici que també té capacitat per posar un punt de lloguer de material i d'escola d'esquí. Ho anirem fent.

Una altra de les novetats, però això ja a nivell nacional, han estat els canvis en la situació laboral dels monitors

Ens hem hagut d’adaptar a la nova realitat, que és una mica diferent. Quan es van anunciar els canvis hi havia dues coses que ens preocupaven. Una era que afectés el client, pel fet de no poden tenir sempre el mateix monitor, ja que aquests han de fer de manera obligatòria uns dies de festa concrets. L'altre, els mateixos monitors, perquè volem que estiguin a gust. Ens satisfà molt que Pal-Arinsal tingui gairebé 700 col·laboradors i amb previsions d'augment, donar feina forma part dels nostres valors. Però, en el cas dels monitors, venir a fer la temporada era fins ara venir a fer quantes més hores millor, i amb aquestes modificacions hi ha monitors que n'acaben fent menys. Confiem que s'accepti la proposta d'Ski Andorra de modificar el Codi de relacions laborals perquè els dies festius siguin flexibles i ens puguem adaptar a la realitat del client i monitor. És a dir, esperem que aquest any sigui transitori i l'any vinent trobem la normalitat, perquè el client i el monitor descobreixin el seu punt d'equilibri.

I econòmicament, us ha afectat?

Ens ha suposat molt d'esforç, molta adaptació per part del nostre departament d'administració per distribuir les classes. Hem d'entendre que els monitors que venen a casa nostra volen guanyar-se el millor possible la vida, perquè és un període que dura quatre mesos. Crec que, si en algun moment hem comès un error, ha estat no informar i no comunicar prou bé al legislador quina era la necessitat d'aquest col·lectiu.

Com es presenta l'estiu?

El 8 d'abril tanquem temporada d'hivern, i el 19 de maig ja obrim. Ampliarem les pistes de BTT i afegirem la bici elèctrica. També estem ja tancant la Copa del Món de BTT, que aquest any arriba en unes dates fantàstiques (mitjans de juliol). Després arriben els mundials Màsters, tot plegat farà que la Massana estigui plena del 10 al 18 de juliol. També tindrem la Ultra Trail, la Volta als Ports... aquest estiu fa goig. Acabarem la temporada el 14 d'octubre, amb previsió d'obrir de nou la d'esquí l'1 de desembre.

Precisament pel que fa a la propera temporada d'esquí, quines novetats trobarem a Pal-Arinsal?

L'any vinent és el segon del pla estratègic, i preveu una inversió de 4,3 milions en què l'estrella és l'aposta per la innivació al sector d'Arinsal. Construirem una bassa d'aigua que ens permetrà millorar la capacitat de producció de neu de cultiu, a més d'incorporar una nova línia i una millora de canons, que farà que multipliquem per quatre la capacitat de producció a Arinsal. Estem molt il·lusionats amb el projecte, que també preveu ampliar la neu de cultiu a un parell de pistes de Pal. A més, farem millores a l'edifici de Comallemple d'Arinsal, renovant l'escola d'esquí, l'esquí club, la guarderia i el 'self-service'. Gràcies a l'aportació del comú d'aquest any i la de l'any vinent, estem davant les inversions més importants que s'han fet els darrers deu anys a l'estació. El client veu que estem fent esforços, també a l'estiu, i ens ho està retornant amb creixement de consum i nombre de visitants, que són el millor indicador que estem fent les inversions on toca.

El sector de l'esquí a Andorra afronta canvis importants, com la dissolució de la marca Grandvalira, com ho veieu des de Pal-Arinsal?

El que sempre hem dit és que com més opcions hi hagi al país, com més producte, millor per al client. I en qualsevol cas, qui ha de sortir guanyant sempre és l'esquí andorrà. Al final les marques poden evolucionar, poden declinar-se com Vallnord Ordino-Arcalís i Pal-Arinsal, però mai permetre que l'esquí andorrà es vegi afectat. Ski Andorra és el paraigua on ens sentim tots més còmodes, per això la promoció la fem conjunta. És una marca molt potent.

I l'entrada de Saetde a Ordino-Arcalís?

Secnoa és soci nostre, dins la nostra comercialitzadora que és Vallnord. Els hem transmès, dins del consell administració, que tot el que pugui ser bo per a Sencoa pot ser bo per a Vallnord i, de retruc, per a nosaltres. Si ells tenen més capacitat d'inversió i són més atractius, no deixa de ser que les Valls del Nord són més atractives. S'ha d'entendre en positiu. En qualsevol cas, el sector de l'esquí és molt estratègic, s'ha de ser molt prudent amb les imatges que mostrem a l'exterior, no ens la podem jugar. Els esforços s'han de fer especialment en la imatge que transmetem a l'exterior a través d'Ski Andorra.

En algun moment heu pensat que la marca Vallnord perillava?

Vallnord és una marca que a nosaltres ens encanta, ens sentim còmodes, és el nostre 'leitmotiv' en moltes de les accions que fem, com la mateixa Copa del Món. Per a nosaltres és una realitat, hi hem invertit molt els últims anys i ho defensem, perquè és molt reconeguda a nivell internacional. Així que, per part nostre, la voluntat de mantenir-la hi és. Després, el que faran els altres, jo no tinc una bola de vidre.

La relació amb Ordino-Arcalís és bona?

Mantenim consells d'administració periòdics, tenim un forfet de temporada d'hivern que funciona bé, que els turoperadors demanen i necessiten. La decisió que vam prendre fa tres anys, d'oferir tres productes de forfet diferent, ens ha donat més força a nivell del client i dels majoristes. El client ara pot triar en funció de les necessitats, té més opcions. I això ho trasllado també a nivell nacional: com més opcions tingui el país, millor. De la mateixa manera que les estacions hem de fomentar el forfet nacional, perquè el client pugui provar totes les estacions. Totes tenen el seu atractiu.

stats