13/09/2019

Famosos reaprofitats

2 min

Dimecres a TVE estrenaven 'MasterChef Celebrity', i a Telecinco, 'Gran Hermano VIP'. Dos espais amb l’èxit d’audiència garantit a Catalunya i, sobretot, a Espanya. Tots dos programes posaven en marxa les seves versions amb famosos, tot i que el concepte 'famós' a la televisió ja no és el que era.

El 'talent' gastronòmic és un format apte per a la televisió pública. Posa en valor la cultura culinària del país i els xefs més destacats. En aquesta edició, personatges com Ana Obregón, Yolanda Ramos, Marta Torné, Elena Furiase, Los Chungitos, Tamara Falcó, El Sevilla, Almudena Cid i Vicky Martín Berrocal, entre d'altres, posen a prova les seves habilitats a la cuina sota el control dels xefs televisius de sempre. El teatret inicial, amb el jurat fingint rebutjar els plats dels concursants, escopint-los a les escombraries o llançant-los a terra, sobrava. L’espectacle ha de tenir cabuda en aquest programa, però no el més gratuït. No hauria de caure en estratègies pròpies de 'Gran Hermano' encara que sigui fent comèdia, perquè acaba resultant barroer.

A Telecinco, 'Gran Hermano' dilata eternament el seu xou amb constants pauses publicitàries i amb uns suposats 'vips' fabricats per la pròpia cadena. Tenen l’etiqueta de 'vip' però molts són relativament coneguts: El Cejas ('youtuber'), Noemí Salazar (personatge d’un 'reality'), Mila Ximénez (col·laboradora del 'Sálvame'), el Maestro Joao (un vident)... Són tota mena de personatges nascuts en els mateixos conflictes que genera la cadena en diferents programes, que queden capturats dins de la casa amb el compromís d’amplificar drames i crear nous embolics que retroalimentin el canal. La fauna que queda tancada durant setmanes amb aquest objectiu és un esperpent. Individus amb tendència al conflicte que han estat adoctrinats per barallar-se si volen mantenir-se en pantalla.

El concepte de 'famós' a la televisió ha anat mutant amb els anys. Temps enrere, el famós o famosa era un personatge de prestigi que assistia a la televisió amb la finalitat de ser entrevistat. Eren individus que havien excel·lit en algun àmbit o tenien algun tipus d’especialització professional que els convertia en persones rellevants. I el que es posava en valor era el seu talent i la paraula.

Ara, igual que existeix la cuina d’aprofitament, hi ha el famós reaprofitat. En el millor dels casos és algun professional que després d’un èxit relatiu torna a la televisió per generar espectacle: cuinar, fer de presentador, participar en un concurs, apadrinar algun tipus de gesta televisiva, fer publicitat... En el pitjor dels casos, el famós de torn (sovint el més desesperat) opta per convertir-se en carn de canó mediàtica i formar part de la trituradora de Mediaset, que li assegura una trajectòria nòmada per tota mena d’espectacles denigrants i un sou. 'Gran Hermano', 'Supervivientes', 'Sálvame' o qualsevol altre 'reality' en què, a canvi de sobreviure, es vendrà l’ànima al diable.

El nou famós televisiu ja no és una figura d’autoritat, sinó un simple servidor a mercè del mitjà.

stats