La febre dels ‘bike parks’, per a tots els públics
Vallnord i Grandvalira treballen per adaptar i promocionar l’activitat per a tot tipus de visitants
Pal/soldeuEn aquesta última dècada les estacions d’esquí andorranes han apostat de manera decidida per convertir els seus dominis en bike parks els mesos d’estiu. Actualment, entre la instal·lació de Vallnord, situada a Pal, i la de Grandvalira, a Soldeu, se superen els 30.000 dies de bicicleta venuts cada hivern. Es tracta d’una xifra important, però molt per sota del nombre de forfets que es venen a l’hivern. Malgrat això, les estacions són conscients que les activitats que s’impulsen a l’estiu mai arribaran als nivells de l’esquí, però tenen clar -no només les estacions sinó tot el país- que cal seguir potenciant l’oferta també en aquesta època de l’any per ajudar a desestacionalitzar el turisme.
Actualment, Grandvalira disposa de 15 pistes de descens amb diferents nivells de dificultat, i per accedir-hi posa en marxa el telecabina de Soldeu i el telecadira de la Solana, adaptats per transportar les bicicletes. El Bike Park de Vallnord, a Pal, té 23 circuits amb un desnivell de fins a 1.000 metres i s’hi accedeix mitjançant el telecabina de la Massana i dos telecadires. La instal·lació de Vallnord és la que ha donat més notorietat a aquesta disciplina, gràcies a l’èxit assolit amb l’organització de diferents proves de Copa del Món els anys 2008, 2009 i 2013. Per tot plegat, Vallnord s’ha convertit en la seu dels Campionats del Món de MTB i trial del 2015.
El nombre d’usuaris ha crescut any rere any, i la clau, segons el director de Vallnord, Martí Rafel, és la singularitat de la proposta. “Tenim la muntanya, unes temperatures agradables, tota la infraestructura per remuntar els bikers, i circuits amb molts metres de desnivell”.
En aquest sentit, els responsables de les estacions s’adonen que les activitats que tradicionalment oferien a l’aire lliure tenen una certa capacitat d’atracció, però els visitants arriben a Andorra sense el programa confeccionat, i és un cop al país que decideixen què fer. En canvi, el bike park “ha demostrat que hi ha gent disposada a fer quilòmetres per gaudir-ne, vénen de moltes parts d’Espanya però també d’Anglaterra, Israel i Rússia”, assegura el responsable de Vallnord. Des de Grandvalira, Jordi Pujol afegeix que el nombre de visitants puja any rere any, i que l’organització de competicions d’alt nivell està atraient un públic cada cop de més lluny, sobretot francesos, anglesos i algun suec, que aposten per la modalitat de forfet de quatre dies que permet visitar els dos bike parks.
Amb menys pendent
Per seguir creixent, però, el que tenen clar és que cal obrir l’activitat a tots tipus de públics. Pujol reconeix que fins ara s’ha donat una imatge d’esport “molt radical, només apte per a experts”, i que cal transmetre que hi ha pistes per a tots els nivells, i és el mateix aficionat el que marca el grau d’intensitat. A més, a poc a poc estan creixent els aficionats a l’enduro, una bicicleta amb amortidors i rodes molt semblants a les de descens, però que també permet fer trams pedalant. De cara a l’any vinent ja s’està dissenyant la creació d’una nova pista molt més llarga i amb menys pendent apte per a aquest tipus de clients.
Martí Rafel també reconeix que a Vallnord hi ha una mancança de traçats per a debutants i admet que “potser s’ha començat una mica la casa per la teulada”, i s’han centrat més en circuits per a professionals i en l’organització d’esdeveniments d’alt nivell. “Els Mundials estan molt bé, ens donaran molta visibilitat i ressò internacional, però si el producte no compleix amb les expectatives de l’usuari, tots aquests esforços de promoció no valen la pena”. Per aquest motiu, a Vallnord també s’ha començat a treballar per obrir un nou circuit més fàcil que comenci al Cubil, el punt més alt, i baixi fins a la Massana.