Publicitat
Publicitat

Antena 3 va afavorir el PP en la campanya del 27-S

El canal va incomplir la llei electoral, que l’obligava a dedicar més minuts de cobertura a JxSí i el PSC

Els canals privats espanyols van afavorir els partits del no durant la cobertura de la campanya electoral del 27-S. Tot i que la llei dicta que els temps de cobertura han de ser proporcionals a la seva presència al Parlament, Telecinco i Antena 3 van disparar l’atenció prestada al PP, el PSC i Ciutadans. El cas més flagrant és el d’Antena 3, ja que aquesta distorsió fins i tot va alterar el principi d’ordinalitat: tot i que el PP era tercera força al Parlament -després de JxSí i el PSC-, a la televisió del Grupo Planeta va ser el partit que més minuts de cobertura va rebre de la seva activitat electoral.

Les dades s’extreuen de l’informe aprovat ahir pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), al qual ha tingut accés l’ARA. L’organisme elabora aquest informe de pluralitat a cada campanya electoral, però en aquesta ocasió als habituals mitjans controlats -els d’abast català- hi va afegir també La 1, Telecinco i Antena 3.

L’estudi permet constatar, per exemple, com les cadenes de cobertura estatal van recórrer sistemàticament a polítics no catalans, tot i tractar-se d’unes eleccions al Parlament. Així, mentre que a TV3, 8TV o El Punt Avui TV la presència d’actors polítics d’àmbit estatal va ser residual (d’entre el 0,4% i l’1,7%), als informatius espanyols el percentatge va elevar-se fins al 10%.

La cobertura de la Via Lliure a la República Catalana també ha sigut analitzada pel CAC. TV3 li va dedicar un 8,5% del seu desplegament informatiu electoral als noticiaris i 8TV un 5,4%. Les xifres són més baixes als mitjans espanyols: 4,7% a Antena 3 i només un 2,6% a La 1 i un 2,4% a Telecinco. A més, si als mitjans catalans hi va haver diversitat de fonts, en el cas dels canals d’àmbit espanyol només va sortir opinant el govern estatal i, en el cas d’Antena 3, també Societat Civil Catalana.

La mateixa asimetria s’observa a les notícies sobre les conseqüències econòmiques de la independència. A Antena 3, Telecinco i La 1 només van donar veu al govern de l’Estat o al Banc d’Espanya.

Un altre aspecte que evidencia la falta de pluralitat -sempre en perjudici dels partits del bloc del sí- són els espais en què es va entrevistar polítics. El programa de Ana Rosa de Telecinco, per exemple, va incloure sis entrevistes a representants del PSC (Miquel Iceta), Ciutadans (Inés Arrimadas), Podem (Pablo Iglesias i Iñigo Errejón), PSOE (Pedro Sánchez) i PPC (Alberto Fernández Díaz). Ni JxSí ni la CUP van tenir entrevista al magazín. Mateixa conclusió per a Espejo público, d’Antena 3, que va entrevistar una candidata i un candidat del PP, un del PSC i un de Catalunya Sí que es Pot. Aquest magazín informatiu també va inclou converses amb dos representants del PSC (Carme Chacón i Josep Borrell), un de Ciutadans (Albert Rivera), un d’ICV (Joan Herrera), un de Podem (Pablo Iglesias), i un d’UDC (Josep Antoni Duran i Lleida). De nou, zero minuts per a JxSí i la CUP.

En el programa Los desayunos de La 1, es va entrevistar els caps de llista de totes les candidatures menys de JxSí i la CUP (on qui va assistir va ser Carme Forcadell i Eulàlia Reguant, respectivament, tot i que TVE va demanar entrevistes amb Romeva i Baños).

Sense biaix quantitatiu a TV3

Els partits unionistes i els seus altaveus acusen sistemàticament TV3 de tenir un biaix independentista. Però les dades -si més no les quantitatives- desmenteixen aquest mantra. Tot i que els partits del sí tenien un 44,4% dels escons del Parlament, a TV3 només van aconseguir el 40% de cobertura. Això és així perquè la pública catalana aplica una proporcionalitat no directa: sobredimensiona els partits petits per evitar fer peces telegràfiques als TN. La 1, que és la més rígida a l’hora d’aplicar la proporcionalitat, sí que els va dedicar un 44% del seu temps, en línia amb la representació. El percentatge cau a un 31,6% en el cas de Telecinco i a un 21,3% en el d’Antena 3. En aquest canal, el bloc del no va rebre el 63,2% de l’atenció tot i tenir només el 35,6% de la representativitat.