Publicitat
Publicitat

BARÇA

El soci del Barça té dret a estar informat sobre l'acord de patrocini

Si un compromissari demana informació abans de l’assemblea, el club li ha de donar

Si un compromissari del Barça demana informació sobre el nou acord de patrocini de la samarreta que s’ha de ratificar en l’assemblea del dia 25, el club l’ha de facilitar. Així ho confirmen a l’ARA diferents especialistes consultats sobre aquesta matèria. El dret a la informació així ho recull, tot i que s’especifiquen dos punts importants a tenir en compte: l’acord de patrocini ha d’estar firmat perquè es pugui explicar (òbviament, no s’està obligat a detallar les negociacions en curs) i mai es podrà facilitar el contracte a un compromissari, sinó que se’n poden explicar els elements més destacats (el preu, la durada i les clàusules més rellevants).

Des del passat dia 14, tal com fixa l’article 28 dels estatuts, els compromissaris tenen a la seva disposició la informació econòmica que fixa el mateix article: informe sobre la liquidació del pressupost de l’exercici vençut, balanç i compte de resultats i opinió de l’auditor, i pressupost del nou exercici. Com que són qüestions complexes, que requereixen una anàlisi profunda, els estatuts determinen que “com a mínim” aquesta informació s’ha de detallar prèviament a l’assemblea. Els experts, però, asseguren que l’acord amb el patrocinador -tot apunta a Qatar Airways- també s’hauria de facilitar als compromissaris que ho demanin, tot i que als estatuts no se’n faci menció específica. Els quatre juristes consultats ho confirmen. “El dret a la informació garanteix que no vagis a l’assemblea sense la informació per poder prendre una decisió a consciència”, explica Xavier-Albert Canal. També el catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra Ferran Cerdà, que defensa els interessos del Barça en l’acció de responsabilitat contra l’anterior junta. “Si es demana la informació d’aquest contracte, s’ha de donar”, conclou.

A hores d’ara el Barça manté que les negociacions amb el patrocinador no estan tancades, ni hi ha cap acord definitiu. El tema el negocien el vicepresident Manel Arroyo i l’executiu Laurent Colette, a més del director general Ignacio Mestre i el mateix president Josep Maria Bartomeu. La resta n’està al marge. Tenint en compte que hi ha unes sessions informatives per als compromissaris els dies 21 i 22, i la junta directiva per tractar aquest tema està prevista per a finals de la setmana que ve, es podria donar un fet curiós: que el club hagués d’informar els compromissaris sobre el patrocini, si no vol vulnerar el dret a la informació, i els directius no hagin tractat encara el tema en junta. Les agendes s’haurien de canviar, s’haurien d’accelerar les trobades a la junta perquè tots els membres en tinguessin constància abans que els compromissaris. És un exemple només, una simple hipòtesi, de la situació que viu l’entitat arran de les negociacions fins a l’últim moment que s’estan duent a terme amb els patrocinadors. Cal recordar dos fet que ja va explicar l’ARA: es va plantejar fer una assemblea extraordinària més endavant per tractar el tema del patrocini, i al maig el club ja tenia un primer acord amb Qatar Airways per 240 milions en 4 anys.

Com que la normativa per la qual es regeix el Barça en aquest àmbit és el llibre tercer del Codi Civil, que es molt poc concret, s’ha de tenir en compte el règim societari, molt més desplegat en relació amb el dret a la informació dels socis. Tot i això, Cerdà avisa: si la informació del patrocini no es facilita, seria molt complicat impugnar l’assemblea, ja que des del 24 de desembre del 2014 la legislació sobre aquest punt és més restrictiva. Abans, un soci podia impugnar un acord per la incorrecció o per la insuficiència de la informació que se li facilitava, emparant-se en el dret a la informació. Ara, amb el nou marc normatiu, només es podria impugnar un acord si es demostra que aquesta incorrecció o insuficiència era essencial per exercir el dret a vot .