Publicitat
Publicitat

Quan la realitat envaeix la ficció i l'esmicola

Koltès i la paradoxa. Des de fa setmanes, el Teatre Romea té programada una funció peculiar de La nit just abans dels boscos , de Bernard-Marie Koltès. L'obra, escrita per ser representada sense implicar-hi el públic, que només mira i escolta, ha saltat al carrer de la mà del director Roberto Romei. Ho ha fet perquè l'obra parla d'un exclòs, d'un immigrant sol i apallissat a la banlieue de París, i el director ha proposat una lectura més realista, gens distanciada. Romei porta el seu pària al carrer del costat del Romea. Allà l'immigrant que passeja crida el grup d'espectadors i comença la funció. Però fa dues setmanes tot va canviar, ficció i realitat van entrar en conflicte. Plovia. Al carrer, l'actor Òscar Muñoz va cridar el grup d'espectadors. No gaire lluny, quatre individus una mica beguts s'ho miraven. Es van acostar. Massa. L'actor s'ensuma problemes. Pla B. Els espectadors entren cap al vestíbul del Romea, entre la porta de ferro i la de vidre. La porta de ferro es tanca. I els quatre individus que pretenen entrar no poden. No han pagat l'entrada. Estan exclosos. S'enfaden i arrepleguen bosses de brossa, que tiren sobre el grup per damunt de la porta. No passa res: ningú pren mal físic. Però l'obra s'enfonsa davant la paradoxa d'una ficció que parla de l'exclusió social, dels marginats enfront dels marginats reals que no poden escoltar l'obra perquè no tenen entrada. La cultura burgesa al bell mig del Raval immigrant fent realitat les idees de Koltès.

El Círcol Maldà reobre. El teatre tancava. Ara ja no. L'exdirector Pep Tosar denuncia el que considera una traïció dels seus col·laboradors durant anys, convertits en personatges shakespearians que responen al nom de Pirates Teatre. Segur que ells tenen una altra versió. No són Rosencrantz ni Guildenstern, els amics de Hamlet, ni les dues filles ambicioses del rei Lear. Siguin quins siguin els noms, veiem com el teatre envaeix la vida en una obra amb un final que no està escrit.

PUBLICITAT
PUBLICITAT