Publicitat
Publicitat

Mediaset ja pot comprar el 40% de 8TV i gestionar-li la publicitat

El CAC i la CNMC donen el vistiplau a l’operació amb què el canal vol sortir de pèrdues

El Grupo Godó ja no té cap obstacle administratiu per vendre el 40% de 8TV a Mediaset. El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) va aprovar ahir l’operació per unanimitat. El dia anterior, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) hi donava també el seu aval. D’aquesta manera, els dos grups poden tancar la compravenda -de la qual no han fet públic l’import- quan vulguin.

L’entrada de Mediaset (Telecinco, Cuatro...) a 8TV va més enllà de la transmissió d’accions. El canal privat català es posa a les mans del gegant espanyol perquè resolgui l’assignatura pendent de la publicitat. 8TV és encara deficitària i es creu que l’aliança li permetrà aconseguir uns ingressos rellevants d’anunciants de Madrid als quals té difícil accés directe. En canvi, Mediaset sí que té bona relació amb les grans firmes, en controlar prop d’un 45% del mercat publicitari televisiu espanyol.

El 40% de les accions permetran a Mediaset prendre decisions operatives sobre el canal català. Una de les conseqüències previsibles és que podrà col·locar part de la seva producció a 8TV o obrir finestres en català d’algun dels drets esportius que controla, com ara les motos.

De l’Orfeó a Mediaset

La llicència en joc ha tingut una vida atzarosa. La concessió es va fer el 2003, a les acaballes del govern Pujol, a Emissions Digitals de Catalunya, una societat de la qual el Grupo Godó tenia el 62,5% a través de Catalunya Comunicació SL. També hi havia el grup 100% Comunicació (amb un 20%), Tradia (filial teleco d’Abertis, amb un 10%), Catalana de Televisió 2003 (una SL amb diversos empresaris, que sumaven un 10%) i l’Orfeó Català (2,5%). La presència de l’Orfeó en l’accionariat era una compensació pel fet que era una llicència seva -que no tenien activa, més enllà d’una carta d’ajust- la que es reconvertiria en el primer canal del múltiplex privat (és a dir, en 8TV, que es deia CityTV en la seva encarnació prèvia). Al concurs s’hi va presentar també Mediapro.

Una de les societats des de les quals es va impulsar 8TV va ser TVCAT SL, filial de Catalunya Comunicació, del Grupo Godó. El seu president, des de l’any 2000 -tres anys abans de la concessió- i fins al 2007, va ser Fèlix Millet. L’editor Javier Godó el va contactar per proposar-li de muntar junts el canal: l’un aportaria la llicència i l’altre el múscul financer. El vicepresident del Barça Carles Vilarrubí també va participar, com a soci i membre del consell d’administració, en la posada en marxa del canal.

Però amb els anys (i les pèrdues econòmiques) cal anar fent ampliacions de capital. El Grupo Godó va perdent socis pel camí i acaba posseint el 100% del capital de l’empresa. Tanmateix, no totes les sortides seran traumàtiques. “Quan vaig vendre la part de l’Orfeó vaig guanyar uns trenta milions de pessetes. Bé, jo no, l’Orfeó”, declara Millet anys després, en una nova mostra de la tendència de l’exgestor del Palau a confondre comptabilitat personal i professional.

Més enllà dels avatars accionarials, repassar el veredicte del concurs permet constatar la gran distància entre el que es pretenia el 2003 i el que, dotze anys més tard, s’ha aconseguit. La concessió es va fer per a un projecte que preveia la creació de quatre canals: City TV, Vida (estils, salut, gastronomia...), Parc (infantil) i Black (música i cultura, adreçat als joves). A l’hora de la veritat, només s’ha consolidat un canal i la resta de l’espai radioelèctric s’ha rellogat a altres operadors, com el FC Barcelona. O, des d’aquest any, TV3, que fa servir part d’aquest múltiplex públic de gestió privada -amb un cost d’1,8 milions d’euros- per poder seguir oferint el seu canal en HD (ja que l’Estat va eliminar un dels dos múltiplexs de la Corporació).

També la qüestió de la llengua ha resultat polèmica. “Emissions Digitals de Catalunya es compromet a emetre en llengua catalana un 100% de la seva producció pròpia”, explicava la Generalitat en justificar la concessió. Això va trigar un temps a ser així. El programa Aruscitys, per exemple, tenia el castellà com a primera llengua, però la cadena mai va rebre una amonestació oficial -sí tocs d’alerta oficiosos- pel fet d’incomplir aquests compromisos. L’entrada ara de Mediaset tornarà a posar a prova la clàusula. 8TV pot oferir sèries i films en castellà, com fa habitualment, perquè són producció aliena. Però si Telecinco hi aporta continguts propis haurà de fer-ho en català, si vol complir aquest compromís de la concessió.

La cadena estrena avui ‘Encantats’, un ‘talent’ musical

Qualificada per la cadena com “una de les apostes més importants de 8TV dels últims anys”, avui arriba el programa Encantats (22.30 h). Aquest talent show ofereix a sis autors novells l’oportunitat de convertir una idea de cançó en un tema completament arranjat i produït, que podran regalar a la persona que els va inspirar. El programa, de la productora Brutal Media -responsables d’espais com El foraster, a TV3-, té com a membres del jurat el músic Manu Guix, la cantant Roser i el presentador Rocco Steinhäuser.

Postveritat