Misc 28/07/2013

L'orgull ferroviari del PP que els gallecs mai oblidaran

A Galícia conviuen l'alta velocitat i una xarxa antiga

i
Ignasi Pujol
1 min
El comboi sinistrat a Santiago.

BarcelonaA Galícia conviuen el millor i el pitjor del sistema ferroviari espanyol. És a dir, un tram d'una de les xarxes d'alta velocitat més modernes del món i vies heretades del franquisme. Precisament la principal característica del model de tren Alvia accidentat a Santiago de Compostel·la és que pot circular per la xarxa de l'AVE i per les vies convencionals. El tren que circula entre Madrid i Ferrol viatja per diferents traçats. Entre Madrid i Olmedo (Valladolid) utilitza la línia de l'AVE i entre Olmedo i Ourense torna a circular per una via convencional, a l'espera que s'acabin les obres de l'AVE. Finalment, entre Ourense i Santiago s'incorpora a la línia de l'AVE, tot i que en el tram del revolt fatídic el tren aprofita part de la via antiga, construïda durant el franquisme.

El 10 de desembre del 2011 va entrar en servei l'AVE Ourense-Santiago-la Corunya, que va requerir una inversió de 3.300 milions d'euros. L'AVE entre Madrid i Galícia és un dels projectes estrella del govern del PP, que s'ha compromès a acabar la connexió el 2018. La inversió total és de 7.758 milions, dels quals encara se n'han de licitar 3.844. Aquest any el ministeri de Foment ha pressupostat 1.079 milions per a l'AVE gallec, un 23% del total d'inversions en ferrocarril. La ministra Ana Pastor i el president Mariano Rajoy estaven il·lusionats per portar l'AVE a la seva terra, però l'accident mortal de Santiago enfosquirà per sempre la història ferroviària gallega.

stats