07/06/2013

Una anomalia a l'Estat i a la resta d'Europa

2 min
Interior de la terminal 4 de l'aeroport de Barajas.

BarcelonaLa terminal T1 de l'aeroport de Barcelona - el Prat i la T4 de Madrid-Barajas són les joies de la corona d'Aena. Van suposar una inversió de 1.258 i 6.185 milions d'euros, respectivament. Ara bé, malgrat compartir un disseny per funcionar com a autèntics hubs (centres de connexió de vols), els dos aeroports presenten una connectivitat ben dispar amb les ciutats que els hi donen nom.

La T4 de Madrid, inaugurada al febrer del 2006, té estació de metro des del maig del 2007. El servei ferroviari de Rodalies de Renfe hi arriba des del setembre del 2011. La T1 del Prat no té -quatre anys després de la seva inauguració- accés ni de metro ni de Rodalies. Es dóna la circumstància que l'adjudicació dels projectes constructius de les dues obres -els accessos de Rodalies a la T1 i a la T4- es van publicar al Butlletí Oficial de l'Estat el mateix dia (el 28 de novembre del 2002).

No obstant, mentre que l'execució del traçat de doble via per enllaçar Barcelona i les dues terminals del Prat -que inclou dues estacions- dorm el somni dels justos, la connexió del tren amb la T4 de Barajas va entrar en servei fa dos anys. El projecte català exigia una inversió de 257 milions i el madrileny de 218 milions.

El Prat (que l'any passat va assolir el rècord de 35 milions de viatgers), que és el vuitè aeroport d'Europa, és una anomalia a Espanya pel que fa a les comunicacions. També ho és a nivell europeu. Així, els aeroports de Heathrow i Gatwick estan connectats amb Londres amb metro i tren. Frankfurt, París - Charles de Gaulle, Amsterdam, Roma-Fiumicino, Milà-Malpensa i Munic tenen, com a mínim, servei de tren convencional, i alguns (Frankfurt, París, Amsterdam i Milà) hi sumen l'alta velocitat.

stats