TRAGÈDIA FERROVIÀRIA
Misc 13/07/2013

Sis morts en l'accident d'un tren a París

El comboi es va partir en dos i un descarrilament molt violent va convertir alguns vagons en ferralla

i
Marc Vidal
3 min
TREBALL CONTRARELLOTGE L'abast de l'accident ahir a l'estació de Brétigny-sur-Orge.

BarcelonaUn tren que cobria la línia entre París i Llemotges va descarrilar ahir a l'estació de Brétigny-sur-Orge, al departament d'Essonne, a la rodalia de la capital francesa. Feia pocs minuts que havia iniciat el viatge des de l'estació parisenca d'Austerlitz quan es va produir un violent xoc -d'origen desconegut- que va partir en dos el comboi i va fer descarrilar sis dels set vagons.

Segons l'últim balanç oficial fet públic ahir a la nit, l'accident va provocar la mort a sis persones i ferides a 180 més, de les quals una vintena estaven en estat greu. El tren transportava un total de 370 passatgers i acabava d'entrar a l'estació de Brétigny -on no tenia previst aturar-se- a una velocitat de 140 km/h quan va patir l'accident.

Tres investigacions diferents, una de judicial, una del ministeri de Transports i una de la companyia ferroviària francesa SNCF, hauran de determinar les causes del descarrilament, que en principi es va descartar que tingués cap origen criminal ni tampoc que hagués implicat altres trens que circulaven per la zona.

Alguns vagons del comboi van quedar completament descalçats de la via, d'altres es van tombar sobre ells mateixos i alguns es van encastar contra una andana de l'estació. Entre les víctimes n'hi ha que van sortir il·leses i d'altres que van quedar atrapades entre la ferralla i van haver de ser rescatades pels equips d'emergència.

"Vaig sentir un boom i el tren es va partir en dos, va fer un zig-zag i després el no res", va assegurar un dels passatgers que va quedar il·lès. "El vagó va començar a tremolar i vaig pensar que pararia, però de cop tot es va començar a torçar, unes peces de ferralla van perforar les parets, van aparèixer una pila de làmines de metall", va explicar amb horror una noia que viatjava al tren.

Una estació molt transitada

Aquests esfereïdors testimonis obrien la porta a diferents possibilitats per explicar el que va passar. Una de les hipòtesis era que s'hagués produït una fallada en la infraestructura, en la via o en un canvi d'agulles. De fet, la companyia SNCF tenia penjat a la seva web un vídeo corporatiu sobre aquesta línia ferroviària on s'explicava que al mes de juny s'havia detectat un problema important en un canvi d'agulles d'aquesta estació i que s'havia reparat "en una setmana" en lloc dels "sis a vuit mesos" que hauria fet falta gràcies a un programa per minimitzar l'impacte dels treballs sobre aquesta transitada línia.

I és que l'estació de Brétigny forma part d'una de les línies RER parisenques més utilitzades, i hi passa un comboi cada tres minuts en hora punta. Amb aquest volum de circulació, un expert ferroviari consultat ahir per France Info va assegurar que és una instal·lació que es revisa periòdicament: "Gairebé cada dia hi ha inspeccions per verificar la xarxa".

Una altra de les possibilitats és que no fos una fallada de la infraestructura sinó del mateix tren, que s'hagués trencat algun dels bogis del comboi, l'estructura metàl·lica amb les rodes sobre la qual van muntats els vagons, o les peces que enganxen el comboi entre si. De fet, els trens de llarg recorregut com els d'ahir són del material mòbil més antic que té l'SNCF.

La visita presidencial

Però el president francès, François Hollande, que es va desplaçar fins al lloc de l'accident, va voler evitar entrar en cap polèmica i va fer una crida a esperar el resultat de la investigació: "Hi ha hagut un xoc sobre el tren. Ara falta determinar-ne la naturalesa", va dir Hollande, que va descartar que s'haguessin fet treballs de reparació a la via en aquesta estació durant els últims dies.

stats