Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Tres anys de Twitter en català i encara estem així

Diumenge va fer tres anys que Twitter va posar en funcionament la versió en català de la seva web, com a conseqüència d’una llarga reclamació popular i gràcies a la feina de centenars de voluntaris. Segons l’estimació de twitterencatala.org, 214.580 usuaris tenim ara configurat el català com a idioma preferit; la xifra és gairebé un 32% superior als 162.878 usuaris del juliol del 2014, però aquells eren un 42% més que els 114.572 del juliol del 2013. El ritme d’adopció de la versió en català està frenant molt abans de tenir un pes equivalent al dels catalanoparlants en el conjunt de la societat.

Un dels motius pot ser que el nostre idioma continua sent de segona per a Twitter. Cal recordar que la majoria dels tuitaires piulen des del telèfon o la tauleta, on no poden fer-ho amb aplicacions en català: la web adaptada a mòbils va estar disponible en català durant uns mesos, però a començaments d’aquest any va deixar d’estar-ho: ara, si tens el perfil en català, la veus en espanyol. Tampoc existeixen versions catalanes de les aplicacions per a Android, iOS i Windows: Twitter sempre n’ha condicionat la disponibilitat al fet que hi hagi una quantitat significativa d’usuaris que hagin triat el català com a idioma preferent.

La nostra llengua tampoc està gens ben tractada pel sistema de traducció automàtica dels tuits: de manera sistemàtica, els escrits en català són identificats com d’altres idiomes, sense que estigui clar si cal atribuir l’error al detector de Twitter o al traductor de Microsoft. I la mostra definitiva del desinterès de l’empresa —o de la seva delegació a Espanya— pel nostre mercat és que al servei Twitter Ads d’autocontractació de campanyes publicitàries no és possible segmentar els destinataris dels anuncis per idioma català, com sí que es pot fer, per exemple, a Facebook. Totes aquestes deficiències han estat comunicades a la seu central de Twitter, però la millor forma d’aconseguir que la nostra hi sigui una llengua de primera és incrementar substancialment la quantitat de perfils configurats en català.

PUBLICITAT
PUBLICITAT