Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

És possible el traspàs de Rodalies que vol Vila?

El Govern fa temps que hi treballa però sap que haurà de ser amb una altra Moncloa

El conseller Santi Vila va fer dijous un gest polític important: posar sobre la taula per primer cop el traspàs sencer de Rodalies a la Generalitat. Vila, per al president Mas, és l’home del talante, el de la mà estesa al govern espanyol, el del bon rotllo amb la ministre de Foment, Ana Pastor -la va convidar al seu casament-. Però dijous va dir prou. El cop sobre la taula del conseller de Territori i Sostenibilitat s’ha d’entendre en el context electoral, lògicament, però també com un símptoma d’afartament de l’home que s’ha cregut les promeses d’inversions de Pastor, i que finalment s’ha adonat que li estan fent el joc dels trilers amb les xifres i que només es podrà refiar del que digui el BOE i no del que diguin els megàfons de la Moncloa. Fins i tot divendres va dir que estava “decebut” amb la ministra.

Als despatxos del departament de Territori, a l’avinguda de Josep Tarradellas, fa temps que treballen en aquest traspàs sencer de Rodalies i en com es podria materialitzar, però no n’havien parlat mai abans públicament, ni ho havien plantejat a la ministra. L’estratègia, almenys fins dijous, sempre havia sigut la de pactar i negociar. “En la situació política actual sembla difícil el traspàs, però pensant amb sensatesa no hauria de ser tan complicat”, diuen fonts del departament. Consideren que les línies de Rodalies que comencen i acaben a territori català les podria cedir el ministeri sense problemes i que, en certa manera, conscients dels maldecaps que els comporta la mala imatge que en tenen els usuaris, els podria fins i tot convenir treure-se-les de sobre. Malgrat tot, també són conscients que ara no hi ha les condicions adequades. Quan passi el 27-S, si el govern català es reforça políticament, plantejaran la qüestió seriosament.

En la mateixa línia va el diputat de CiU al Congrés Pere Macias: “Amb aquest govern del PP no té sentit plantejar-ho, però a aquest govern li queden 6 mesos i ja veurem què passa després”. Macias explica que aviat es tramitarà al Congrés la llei del sector ferroviari, i la federació convergent hi inclourà una esmena per demanar el traspàs de les línies de Rodalies que només circulin per dins de Catalunya.

Però ¿què significaria a la pràctica el traspàs de Rodalies? Doncs ser els titulars de la infraestructura (vies i catenàries) i del servei (trens). Després del traspàs de mínims del 2010, la Generalitat només és titular del servei i té Renfe subcontractada, cosa que no és obligatòria, ja que podria agafar un altre operador -com farà amb la llançadora del Prat-. Si la Generalitat fos titular de la infraestructura ja no estaria obligada a treballar amb Adif. Tot i que podria fer-ho, com passa amb el tren de la Pobla de Segur, que també està traspassat -des del 2004, a cost zero- i la Generalitat ha subcontractat Adif perquè faci el manteniment de les vies.

Altres traspassos

El primer traspàs que va fer el govern espanyol a Catalunya va ser el 1977 amb la reinstauració de la Generalitat: la línia del Baix Llobregat i la del Vallès. Les dues, de via estreta, no pertanyien a Renfe sinó a Feve, i amb el traspàs es va crear l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que les ha modernitzat i dinamitzat. De fet, el conseller Santi Vila va posar com a aval per demanar el traspàs de Rodalies el bon funcionament de FGC. Des del departament posen com a exemple que el 1980 la línia del Baix Llobregat tenia 5 milions de passatgers anuals i ara en té 20 milions, mentre que la R3 -que continua en mans estatals- també en tenia 5 milions llavors i els continua tenint actualment.

PUBLICITAT
PUBLICITAT