Publicitat
Publicitat

Mediaset a 8TV: un balanç irregular

La privada catalana experimenta una tímida entrada de nova publicitat, però no s’enlaira en audiència

La consolidació d’una televisió privada en català ha topat amb un escull important: els números vermells que genera en cada exercici 8TV, l’únic canal amb llicència per a tot el territori català. Des de la seva creació -l’any 2001 amb el nom de CityTV- ha provat diverses fórmules, però amb la quota de pantalla que aconsegueix no ha arrossegat prou publicitat per aturar les pèrdues. Aquesta temporada, però, presentava una novetat rellevant: Mediaset adquiria al maig el 40% del capital al Grupo Godó i s’ha implicat en la gestió tant de la graella com de la publicitat. Els resultats de les primeres setmanes del curs són agredolços: 8TV no s’ha enlairat en audiència, però ha millorat lleugerament la factura publicitària.

Actualment, el pressupost de la cadena es mou al voltant dels 16 milions d’euros de despesa, però només se’n generen uns 10 d’ingressos. Això comptant-hi l’1,8 milions anuals que aporta la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per poder emetre TV3 en alta definició a través del múltiplex públic que gestiona Godó. Aquesta és una partida, tanmateix, incòmoda de mantenir estructuralment per part de la CCMA, ja que està pagant per utilitzar un múltiplex que tot i ser de gestió privada és de propietat pública. I que si té espai vacant és perquè el Grupo Godó no ha desenvolupat l’oferta de quatre canals en català a què es va comprometre quan va guanyar la llicència.

Més anunciants, però no prous

L’acord amb Mediaset ha permès l’entrada de nous anunciants, ja que el gegant televisiu compta amb l’empresa PubliEspaña, que li permet rendibilitzar els seus contactes -sota l’atenta mirada de Competència- i col·locar publicitat a mitjans de fora del grup. Aquest és el principal benefici de l’acord de l’empresa que comanda Paolo Vasile amb 8TV, segons han confirmat a l’ARA fonts coneixedores de l’acord. Mediaset vol experimentar noves fórmules de col·laboració en mercats subestatals, un cop ja frega tots els topalls que se li permeten en el mercat espanyol.

8TV obté a canvi aquesta entrada de publicitat, però també línies de col·laboració de continguts. És el cas de Trencadís, el programa estrella per a aquesta temporada, produït per La Fábrica de la Tele, una companyia que treballa fonamentalment per a Mediaset. La idea del programa, de fet, sorgeix a Telecinco, que basa part de la seva graella a explotar el directe. Va ser des d’aquesta cadena que es va proposar fer un magazín que recollís el testimoni d’ Arucitys i l’entregués al vespre a Josep Cuní i el seu 8 al dia. Així, s’aconseguia que durant la major part del dia la cadena tingués el ritme i l’atractiu del directe.

Trencadís, tanmateix, no està funcionant en audiència. El programa de Sandra Barneda fa un 2,6%, aproximadament la meitat de la mitjana de 8TV en dies laborables (que és d’un 4,5%). Tot i aquests resultats, el magazín no és a la corda fluixa, segons expliquen fonts de 8TV a l’ARA: “És una operació a llarg termini. Aquesta franja és d’hàbits consolidats i costa prendre espectadors a altres cadenes. Però no hi ha una data immediata per avaluar si se segueix amb el programa. Estem contents de fer una oferta diferent de la de la resta de la cadena i creiem que la defensen els millors. A més, i sincerament, no hi ha una alternativa fàcil d’aplicar”.

El principal dubte, segons admeten aquestes fonts, és si l’espectador català presenta unes característiques prou diferenciades respecte dels espanyols perquè les fórmules aplicades amb èxit a Mediaset no quallin a 8TV. “Quan els expliquem que a Catalunya un milió de persones seguien un programa sobre bolets, al·lucinen”, expliquen.

Belén Esteban al rescat

L’aparició de Belén Esteban en el programa de dimarts va ser un èxit d’audiència: 110.000 espectadors de mitjana i un 6,4% de share, cosa que va suposar doblar en seguidors la millor marca aconseguida fins aleshores pel programa. Però el revulsiu no ha servit per consolidar audiència: els tres dies posteriors ha caigut als registres habituals del xou. La idea de portar Esteban a Trencadís va sorgir d’Óscar Cornejo, el productor de La Fábrica de la Tele i responsable de Sálvame a Telecinco. L’estrella televisiva va venir de franc a Catalunya -tal com es va assegurar de repetir diverses vegades en antena- per l’amistat que manté amb Cornejo.

De moment l’estratègia de la cadena passa per intentar generar puntes excepcionals d’audiència cada setmana a través de hits, i creuar els dits perquè part dels nous espectadors repeteixi l’endemà i es quedi. 8TV va aconseguir resultats històrics amb el cara a cara de Margallo i Junqueras (892.000 espectadors i un 28,2% de share ) o l’entrevista amb Artur Mas del 25 de setembre (498.000 i un 16,7%).

Però els executius d’una i altra cadena saben que amb això no n’hi ha prou: parlen gairebé a diari i es reuneixen -a Barcelona o a Madrid- cada dues o tres setmanes. El mateix Vasile s’ha desplaçat a Barcelona per conèixer el canal de primera mà. No són reunions protocol·làries, sinó operatives i segmentades per àrees de treball. L’objectiu es pot resumir en una sola paraula: sostenibilitat.

PUBLICITAT
PUBLICITAT