Publicitat
Publicitat

MUNDIAL DE FÓRMULA 1 - GP D'ABU DHABI

Serà Vettel el millor campió de la història?

Després de guanyar el títol, l'alemany té nous reptes per endavant en aquest final de temporada

"Si fos només qüestió del cotxe, si l'RB9 hagués estat tan definitiu, per què aquest vehicle ha trinxat la trajectòria esportiva de Mark Webber?", es preguntava el campió mundial del 1997 Jacques Villeneuve. Amb el quart títol mundial obtingut al GP de l'Índia, Sebastian Vettel té nous reptes per endavant en les tres curses que resten per acabar l'any: superar les set victòries consecutives en un curs que van obtenir Alberto Ascari i Michael Schumacher -ja en porta sis-, i igualar el de 13 -per ara en suma 10- que el Kàiser va establir el 2004. Però les opcions de l'alemany, de 26 anys, van més enllà: serà capaç de superar els set títols de Schummy , rècord absolut en la història d'aquest esport?

Abans de la cursa al circuit de Buddh, Bernie Ecclestone va comentar: "Mai sabrem quants títols hauria pogut guanyar Senna, però està clar que Vettel és dels millors pilots que hem tingut mai", en referència a la carrera que avala l'antigament anomenat Vittelo , baby Schummy o mini Kàiser . Però a Vettel l'atabalen tantes lloances i, sempre modest, tot just baixar del Red Bull va dir "tan sols sóc un ésser humà enmig d'una competició que no és només de màquines, també d'éssers humans". Quan va creuar la meta diumenge i va sentir per la ràdio les felicitacions de Christian Horner dient-li "no saps que orgullosos que estem de tu", només va poder dir amb la veu tallada per l'emoció: "No tinc paraules. M'he buidat". Com Guardiola, a qui tant admira aquest entusiasta del Bayern Munic que, tot sovint, anava al Camp Nou, d'incògnit, per veure aquell Barça que tant entusiasmava aquest boig del futbol.

Podia haver anat a dormir a un hotel del passeig de Gràcia, però s'estimava més fer nit en un de més petitet, a prop del Born, un lloc que li agrada molt a la seva xicota, Hanna, sempre que ella -allunyada de l'exclusiu món de la F-1- podia agafar-se uns dies de festa a l'empresa de màrqueting a on treballa a Zuric.

Aquest és el tarannà que defineix aquest esportista que sap que mai caminarà sol, que per sobre de tot valora que el seu èxit és impossible sense la dedicació intensa dels mecànics que collen cada cargol del seu Red Bull amb una delicadesa exquisida. És la mateixa sensibilitat que el pilot demostra quan acarona i petoneja el morro del cotxe quan guanya. I ja ho ha fet en 36 ocasions, en un 31% de tots els GP que ha disputat, un percentatge d'efectivitat gairebé insultant.

L'expilot Gerhard Berger va ser qui va aconsellar, juntament amb Helmut Marko, el seu fitxatge a Dietrich Matteschitz, el propietari de les begudes energètiques més famoses del món. L'austríac considera que "mentre Seb només es preocupa de cuidar el cotxe amb precisió, Alonso només es preocupa d'ell mateix". Potser per això l'asturià té la meitat de títols que l'alemany, tot i que fa més anys que és a la F-1. I potser també per això l'escuderia de Milton Keynes no va fitxar Alonso com a substitut de Webber, com havien rumiat. De fet, el 2007 l'asturià es va estimar més anar a McLaren quan va marxar de Renault, tot i que va tenir una proposta per córrer amb Red Bull.

Lewis Hamilton, antic enemic del de Ferrari i ara un dels seus col·legues al pàdoc, creu que l'espanyol encara faria més bons resultats que Vettel amb el mateix cotxe. Però, a Monza, Niki Lauda va comentar que quan Alonso marxi de Maranello serà per retirar-se, deixant de banda els rumors que el vinculen a McLaren el 2015.

Vettel és el que els anglesos anomenen un petrolhead , algú que només creu en la religió de les bieles i els pistons. Per això, no en vol ni sentir parlar de competicions amb cotxes elèctrics: "Els cotxes han de fer soroll", diu el fill predilecte de Heppenheim, un poble que Alemanya ja anomenen Vettelheim , i que diumenge va acollir amb fredor el nou èxit, de tan acostumats com hi estan. Aquesta passió va néixer quan, de petit, el seu pare el portava al seu teatre dels somnis favorit: la pista de karts que la família Schumacher gestionava a Kerpen. Quan era un nano, Vettel tenia com a heroi el set vegades campió mundial, que sempre el va tutelar en una inhabitual actuació del gèlid Kàiser.

La seva habitació estava empaperada amb pòsters de Schummy, com feia Marc Márquez amb els de Valentino Rossi. Però l'un i l'altre, tant Vettel com el de Cervera, ara rumien anar-los despenjant. Necessiten espai per penjar tants títols de campions del món.

Webber surt primer i Alonso s'enfonsa

Mark Webber va aconseguir la pole position al circuit de Yas Marina i avui sortirà primer al Gran Premi d'Abu Dhabi de Fórmula 1. L'australià, que aquesta temporada s'acomiada de la disciplina reina de l'automobilisme, va superar per una dècima el seu company d'equip -i ja campió- Sebastian Vettel-, que sortirà segon. La gran decepció de la jornada va ser l'onzena posició de Fernando Alonso, que no es va classificar per a la Q3 per primer cop aquest any. "No he fet una bona classificació", va dir l'asturià, que aspira al subcampionat de la F-1.