Publicitat
Publicitat

GIRONA UNA CIUTAT DE PRIMERA

Un milió i mig d’euros més invertits en cultura

La ciutat, que es promociona com el “districte cultural de Catalunya”, acollirà el rodatge de ‘Joc de trons’

Si el rodatge de la seqüela d’ Ocho apellidos vascos ja ha revolucionat el Gironès, amb riuades de candidats a fer-hi d’extres, que la HBO confirmi que gravarà part de la sisena temporada de Joc de trons a Girona és fer el salt a la Champions. Ahir l’empresa malaguenya Modexpor Internacional, que s’encarregarà dels càstings, va anunciar que es convocaran aquest juliol, via Facebook. Daenerys Targaryen o you-know-nothing Jon Snow seran els nous emblemes de la promoció de Girona com a plató de cinema. Però abans d’ells Mario Casas i Clara Lago ja havien aparcat la moto al pont d’en Gómez, l’assassí d’ El perfum havia buscat víctimes pel barri jueu i Ariadna Gil havia visitat la Llibreria 22 a Soldados de Salamina. Cada any, més d’una trentena de rodatges es localitzen a Girona (el 2014, 30; 150 els últims quatre anys). L’atractiu de les pedres va acompanyat de discreció, facilitats en la logística (permisos, seguretat, etc.) i bonificació d’algunes taxes. “Oferim claus en mà, despreocupar els equips de qüestions prosaiques”, diu l’alcalde, Carles Puigdemont.

L’antítesi del parc temàtic

Els rodatges són només un dels filons que es promocionen proactivament (s’hi han invertit 820.232 euros en els últims quatre anys). La cultura, en global, ha viscut una expansió notable en una època en què la resta d’administracions i consistoris han retallat. “Vam detectar que era un motor adormit del qual no es treia rendiment perquè no s’hi invertia”, diu l’alcalde. Avui la cultura suposa un 7,8% del pressupost del consistori gironí (10,5 milions d’euros). La xifra ha augmentat en un milió i mig des del 2012. La cultura s’ha convertit, juntament amb el turisme, en un emblema de la ciutat i en generadora de riquesa. Puigdemont ha batejat Girona com “la milla d’or cultural catalana” o “el districte cultural de Catalunya”, conscient que aquestes marques poden fer forat. Els referents són San Francisco o Gant: ciutats veïnes de grans capitals que gràcies a l’especialització en cultura sobresurten.

Girona ha convertit la seva posició en privilegiada: es beneficia de l’atractiu de la Costa Brava i alhora de l’oferta d’una capital com Barcelona, però sense ser vampiritzada. “Nosaltres som l’antítesi del parc temàtic. Hem fet atractius els nostres productes propis, el nostre patrimoni, i això pot interessar al turista que busqui el denominador comú de la qualitat. Girona no és un lloc per a experiències primàries de turisme adotzenat -diu Puigdemont-. I és impossible que acabem sent un espai artificial, perquè és un lloc on s’hi viu tot l’any”.