Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

Tot és propaganda

Aquest cap de setmana la BBC One va emetre un programa especial. De manera excepcional Barack Obama va entrevistar el cèlebre periodista i naturalista David Attenborough. Attenborough és tota una institució a la tele pública britànica, i un pioner com a divulgador de la natura en aquest mitjà. Els seus documentals del Life on Earth són, des de fa gairebé quaranta anys, un referent tant per les tècniques de filmació d’animals i paisatges com per la captació d’instants insòlits i extraordinaris del món natural. Life on Earth l’han vist en més de cent països arreu del món més de cinc-cents milions d’espectadors.

Attenborough acaba de fer 89 anys i la cadena l’ha obsequiat amb aquest regal tan peculiar. Al maig Barack Obama li va obrir les portes de la Casa Blanca i li va explicar que des de ben petit estava fascinat pels seus programes. Obama el va rebre al Despatx Oval, li va fer quatre explicacions curioses de l’habitació i van passar a una sala veïna, on va començar l’entrevista. Obama tenia la bandera nord-americana al fons, com si per casualitat s’hagués quedat allà al darrere. El president va començar assenyalant que els unia la preocupació pel medi ambient i el canvi climàtic. Obama feia les preguntes massa llargues i Attenborough contestava amb concisió britànica. Es notava tot molt retallat i arreglat a favor de la imatge d’Obama. Quan li va preguntar des de quan estava interessat pel medi ambient, l’eminència de la BBC va respondre: “No he trobat mai un nen que no estigués interessat en la natura. El problema és com o per què ho perdem”. Durant la conversa eren interessants les explicacions d’Attenborough sobre l’ús de la tele amb efectes beneficiosos per al planeta i va recordar algunes anècdotes. De tant en tant, vèiem imatges de la BBC de la darrera aventura del periodista: submergir-se en la Gran Barrera de Corall trenta anys després de la primera vegada que ho va fer. Aquest cop, dins d’un petit submarí. Obama insistia molt a assenyalar les preocupacions per l’increment de la població mundial i el britànic li recordava la importància de les energies renovables. També ens van mostrar imatges d’Obama lloant les excel·lències dels parcs naturals dels Estats Units enmig d’un esplendorós paisatge. Va ser un acte publicitari en tota regla: Obama, el salvador del món. Més que un regal a Sir David Attenborough, va ser un obsequi en pròpia porta. Esperem que, com a mínim, al planeta li sigui de profit aquesta trobada i no quedi tot plegat en una simple posada en escena.

PUBLICITAT
PUBLICITAT