Publicitat
Publicitat

CRÍTICA DE TEATRE

Massa paraules per a una ruptura sense foc

'La clausura del amor' és un projecte del director francès Pascal Rambert que va assolir un gran èxit al Festival d’Avinyó

La clausura del amor és un projecte del director francès Pascal Rambert que va assolir un gran èxit al Festival d’Avinyó. El text, del mateix director, exposa el moment de la ruptura d’una parella. Ell ha descobert que l’amor s’ha acabat, que el fil que lligava el nosaltres s’ha trencat. Ella ho accepta tot i que no entén la decisió del seu marit.

La funció, però, no és una discussió convencional a l’estil de les de Qui té por de Virginia Woolf?, ja que es tracta de dos monòlegs amb una allau de paraules que primer ell i després ella aboquen l’un sobre de l’altre, immòbil o gairebé. La posada en escena de la versió en castellà la protagonitzen, com a l’estrena en francès, una parella real, que no separada. En aquest cas són Bárbara Lennie i Israel Elejalde, dirigits pel mateix Pascal Rambert.

La funció és d’un nivell d’exigència altíssim, fora de l’abast de molts intèrprets. I, certament, Bárbara Lennie i Israel Elejalde ofereixen un duel lingüístic tècnicament elogiable, però, ves per on, entre ells no hi ha prou química dalt de l’escenari. No hi ha ni el rastre de química que la parella havia tingut des de l’enamorament fins al moment que es va trencar la màgia. I l’exercici esdevé formalment admirable i anímicament fred. Poc creïble. Parlen des del cap, no des de l’ànima.

Elaboració vs. espontaneïtat

Hi ha, de ben segur, dues coses que juguen en contra de La clausura del amor. Una és l’edat dels intèrprets. És difícil assumir que es tracta d’una parella consolidada fins al punt d’haver portat tres fills al món, amb tot el que això marca les relacions de parella. L’altra és la direcció. El text té trets racionals i fragments poètics que, al nostre entendre, no lliguen amb una interpretació fogosament mediterrània en què l’espontaneïtat és més important que l’elaboració del discurs. Sort que l’actriu madrilenya Bárbara Lennie, guanyadora d’un Goya pel seu paper protagonista a la pel·lícula Magical girl (2014), ens descobreix un xic del seu món interior i ofereix els moments més sincers de la funció.