Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

20 anys de SMS: aquest mort encara és ben viu

Ahir va fer vint anys que el britànic Neil Papworth, desenvolupador de Sema Group, va enviar al seu client Richard Jarvis de Vodafone el primer missatge curt de mòbil de la història. En realitat, l'SMS, amb el text " Merry Christmas ", no va sortir d'un telèfon sinó d'un ordinador, però al cap d'un any totes les operadores europees amb xarxa mòbil digital GSM ja havien adoptat la tecnologia i començaven a vendre-la als abonats. Els SMS són un negoci rodó com n'hi ha pocs: el cost per a la companyia és gairebé nul perquè viatgen per un canal d'ordres de la comunicació mòbil, de manera que tot el que cobren pels missatges -a l'Estat, més de 1.000 milions d'euros cada any entre el 2004 i el 2008- és benefici directe al compte de resultats. I cal afegir-hi la facturació pels SMS Premium, que el 2007 va assolir un pic de 525 milions més.

En els últims anys, el consum de SMS en alguns països ha anat baixant al mateix ritme que creixia la proporció de smartphones connectats. Molts usuaris han deixat de pagar missatges a tant la peça perquè s'han passat als xats mòbils, des de WhatsApp fins a BlackBerry Messenger. Els 13.425 milions de SMS enviats a Espanya el 2006 es van quedar en 8.261 milions l'any passat.

Però seria un error donar per morts els SMS mirant només el que passa aquí. L'humil missatge de text encara és, de molt, el mitjà de comunicació electrònica més popular del món: té 5.900 milions d'usuaris, més del doble que el correu electrònic, el triple que la televisió i sis vegades més que Facebook. Entre SMS personals, comercials i avisos de serveis, aquest any s'hauran enviat uns 7 bilions de missatges -més de 200.000 cada segon- i el volum no para de créixer: es calcula que el 2016 seran 9,4 bilions, que generaran uns ingressos de gairebé 100.000 milions d'euros. No està gens malament.

Postveritat