Societat 12/04/2017

Grandvalira puja fins a la 15a posició mundial en nombre d'esquiadors

Vanat recomana a les estacions apostar pel tracte personalitzat i millorar la seva experiència més enllà de la pràctica de l'esquí

C.g.
2 min
Les pistes de Soldeu-El Tarter el passat 5 de gener

Andorra la VellaEl consultor suís Laurent Vanat ha publicat aquest dimecres el seu estudi anual sobre Turisme de Muntanya i Neu, document on, entre d'altres aspectes, elabora un rànquing mundial de les pistes amb més nombre d'esquiadors. Entre el top 15 mundial s'hi ha colat Grandvalira (amb dades de la temporada 2015-2016), que escala una posició en relació a l'any anterior, i quatre posicions respecte a fa dos anys.

Així, el domini andorrà és el 15è del món amb més esquiadors per temporada (per sobre dels 1,6 milions de dies d'esquí), i es col·loca al rànquing entre les estacions Courchevel-Méribel-Mottaret (França) i Soelden (Àustria). La llista de les cinquanta estacions més importants l'encapçala, un any més, la francesa La Plagne. La segueixen l'austríaca SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental i la també francesa Les Arcs.

Vanat exposa que a nivell mundial al voltant de 400 milions de persones esquien cada temporada, una xifra que s'ha mantingut força estable la darrera dècada. L'oest d'Europa, on s'hi ubica Andorra, confirma aquesta estabilitat. Per àrees, els Alps són la destinació d'esquí més important del món, ja que captura el 43% del total, seguit d'Amèrica (bàsicament Amèrica del Nord), amb un 21%. L'oest d'Europa acumula l'11% del total. En canvi, és aquesta regió la que proporciona més esquiadors: produeix el 25% del total.

El consultor suís fa una petita anàlisi dels principals països captadors d'esquiadors, entre ells Andorra. Exposa que fa tres temporades que s'està recuperant de la davallada d'esquiadors viscuda d'ençà l'esclat de la crisi. Alerta, però, que en el futur proper haurà de competir mercats amb pistes d'esquí emergents com pot ser Bulgària, Romania o Eslovàquia.

El Principat també compta amb dues problemàtiques més, al parer de Vanat. Una és la deficitària comunicació vertical, és a dir, malgrat que les connexions nacionals fins a pistes són bones, hi ha dèficit un cop se surt de la frontera. L'altra és la manca de mercat intern, ja que el 92% dels esquiadors són forans.

A les seves conclusions sobre la situació de l'esquí i cap a on ha d'evolucionar, Vanat planteja que les estacions s'han de centrar en captar les noves generacions, que pugen amb diferents patrons de consum i amb interessos molt canviants. Per aquest motiu cal centrar-se en millorar l'experiència de muntanya més enllà de la pràctica de l'esquí com a tal, pensant també en la qualitat dels hotels i restaurants. I partint de la idea d'un "servei personalitzat", a partir d'Internet i les xarxes socials però no focalitzant-ho únicament per aquest canal. Internet serveix per captar, però un cop arriben a pistes el servei i el tracte del personal en totes les seves dimensions ha d'estar a l'alçada, per no acabar defraudant al client, planteja Vanat. El consultor insisteix sobretot en què les escoles d'esquí treballin per aconseguir ensenyar, però també divertir, els futurs esquiadors.

stats