Societat 06/02/2016

Salafranca: "La permanència del sistema educatiu espanyol és una voluntat inviolable"

Fa quatre anys que és consellera d'Educació de l'Ambaixada espanyola a Andorra. Va arribar enmig d'una situació d'incertesa sobre la continuïtat del sistema, a causa de la davallada d'alumnes. Marisol Salafranca, però, sempre n'ha defensat la continuïtat, i ha treballat per plasmar-ho en fets. El definitiu s'ha concretat els darrers mesos, amb la creació d'un centre unificat espanyol. I ja té nom: Colegio Español Maria Moliner

C.g.
5 min
Marisol Salafranca al seu despatx, durant l'entrevista / C.G.

Andorra la VellaFinalment, i després d'alguns dubtes, ja s'ha creat el centre integrat per al sistema educatiu espanyol.

Sí, tot i que era una decisió definitiva des de feia temps. Fa dos anys el ministeri d'Educació espanyol va començar a analitzar quina era la situació i quins eren els canvis favorables que es podien fer per millorar la qualitat del sistema educatiu espanyol a Andorra. S'ha de deixar clar que el que mai es va posar en discussió, tot i algunes interpretacions errònies, va ser la permanència del sistema. És una voluntat inviolable que va posar de manifest el propi president del Govern ara en funcions, Mariano Rajoy, durant la seva visita al país fa un any.

Per què considera que es va iniciar la davallada d'alumnes al seu sistema?

Ens hem fet aquesta pregunta moltes vegades i hem fet una anàlisi permanent. Creiem que hi ha múltiples factors. Per una banda és un tema demogràfic, el nombre d'alumnes ha baixat a tots els sistemes. Per altra, té a veure amb la pèrdua de confiança de l'opinió pública, no cap al valor del nostre sistema, sinó en relació a la seva continuïtat. Alguns centres han anat tancant i els darrers anys semblava que no hi havia projecte. Aquest fet va comportar una pèrdua de confiança entre les famílies. Però crec que ara queda clar que no anem a crear un decret sobre una nova escola amb un nom nou per marxar. Queda clar que ens quedarem.

Quan es va fer el pas definitiu cap al centre unificat?

La Comissió Mixta hispanoandorrana celebrada el passat setembre va aprovar la creació d'un únic centre integrat, que acull les etapes des d'infantil a batxillerat i que ja serà una realitat el proper curs 2016-2017. Tot i que inicialment amb dues seus, una a Escaldes, a l'actual escola espanyola, per a infantil i primària. I l'altra a la Margineda, per a secundària i batxillerat. En el futur serà un centre únic, ja que el Govern d'Andorra s'ha compromès a facilitar un edifici per albergar les dues seus.

Quina ha estat l'acollida entre l'alumnat?

El passat 28 de gener vam organitzar una jornada de portes obertes perquè els nostres alumnes poguessin visitar la seva nova seu a Escaldes i va anar molt bé. Hem estat fent sondejos sobre continuïtat entre tots els nostres escolars. Vistos els resultats, esperem que pràcticament el 100% segueixin, de fet n'estem quasi segurs. Fins i tot creiem que podem ampliar el nombre final. Actualment tenim 363 alumnes. En paral·lel, ens estem reunint amb els pares i hem trobat una bona acollida, tot i alguns dubtes. Pel que fa als alumnes més petits, que vénen nous, hem estat fent una activitat aquestes setmanes a biblioteques comunals on tenim presència a la parròquia. Han tingut molt bona acollida, moltes famílies han mostrat interès a venir amb nosaltres.

I el nom de Maria Moliner? També ha agradat?

Durant aquesta jornada de portes obertes vam anunciar el nom del centre, triat a partir d'un concurs que vam llançar a l'octubre: Colegio Español Maria Moliner. És una gran hispanista espanyola, i el seu perfil s'adequa a la nostra voluntat de promoure i difondre la cultura. Ara estem a l'espera de la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) del reial decret d'aprovació del nom i del nou centre integrat, una publicació que sortirà durant els propers dies.

Cal fer obres al centre escaldenc?

Sí, i ja hem acordat amb el Govern d'Andorra quins han de ser els treballs d'adequació dels espais, perquè tal com dicta el conveni hispanoandorrà són ells qui posen els edificis i els equipaments. Són poques obres, sobretot de divisió d'aules. També vénen dictades per la inspecció educativa del Ministeri espanyol, que va visitar el centre fa uns mesos. Un cop ens ho van validar vam acordar amb Andorra realitzar-les al juliol. En qualsevol cas, no hi haurà cap problema en començar el curs al setembre, tenim el compromís del Ministeri d'Educació andorrà que les obres estaran finalitzades abans de la diada de Meritxell.

Què es farà amb els edificis que l'escola espanyola deixarà buits, a Encamp, Sant Julià i Andorra la Vella?

Són de titularitat del Govern d'Andorra, és competència seva. No sé què en faran.

S'ha parlat d'alguna ubicació per a aquest centre integrat definitiu?

Estem en converses amb el Govern per veure possibles ubicacions. Està clar que ens agradaria un espai cèntric, perquè totes les parròquies es puguin beneficiar del nostre sistema i la ubicació no sigui dissuasiva. Però encara no hi ha propostes concretes.

A banda de les obres, quins altres canvis es plasmaran al Maria Moliner?

Hi haurà dues línies per curs i variarem també el projecte educatiu, donant una nova orientació al currículum. Incorporarem un gran reforç en el plurilingüisme, sobretot pel que fa a l'anglès, i també reforçarem les noves tecnologies. Es treballarà per competències, però fa ja dos anys que hem instaurat aquesta manera d'ensenyar.

Què passarà amb el professorat actual? Es mantindrà?

Hem creat comissions de treball amb els directors de tots els centres per definir com serà la reubicació. Però puc certificar que el centenar de professors que treballen actualment als centres espanyols, també a l'institut, seguiran. Pel que fa als col·laboradors del Govern per a infantil, els seguirà posant si mantenim el nombre d'aules.

Traslladar alumnes a un nou centre comporta problemes de desplaçament. Es reforçarà el transport escolar?

Tenim el compromís del Govern d'Andorra que posarà a disposició de les famílies que ho necessitin ajuts per al transport escolar. Hauran de complir uns requisits de renda familiar, com passa amb tots els centres escolars públics d'Andorra.

I les extraescolars, es modificaran?

Milloraran moltíssim. Les activitats són competència de les Ampes, i a Encamp, per exemple, tenint quatre o cinc alumnes per classe es limitaven molt les possibilitats d'extraescolars. Però tenint més de 300 alumnes en un centre, les possibilitats d'extraescolars creixen exponencialment. El mateix passa amb el servei de menjador. Amb molts alumnes l'organització i les possibilitats també creixen.

Com definiria les relacions amb el Govern andorrà?

Són fantàstiques. Amb el ministeri són extraordinàries, ja ho eren amb l'equip de l'exministra Roser Suñé. No estem en competència sinó en col·laboració. La relació és estreta i intensa.

Per acabar de convèncer les famílies indecises, quins són per a vostè els avantatges d'escollir el sistema educatiu espanyol?

Per a mi en té molts. Tot i que per sobre de tot la gran fortalesa del nostre sistema és el seu professorat. Té un grau de competència i capacitació extraordinària. S'ha de destacar que els funcionaris que vénen aquí ja ho són a Espanya, i a més passen un altre procés selectiu. Cada any entre 3.000 i 4.000 candidats opten per treballar a l'exterior. És a dir, tornen a passar un procés de selecció i passen els millors. A més, són avaluats cada dos anys, estan sotmesos a formació permanent.

stats