Publicitat
Publicitat

DÍGITS I ANDRÒMINES

Internet per a famílies ben avingudes

L’ús dels serveis digitals en una llar és més complicat del que sembla. Les primeres aplicacions de la web van ser creades pensant en l’ús individual, i a més es feien servir des dels ordinadors de la feina o, en el millor dels casos, en l’equip de la llar que compartien tots els membres de la família. Però ara les coses han canviat: cada internauta té almenys un dispositiu personal i intransferible, l’ smartphone, potser també una tauleta o un ordinador portàtil, i accedeix a altres aparells connectats, com el televisor i la consola de videojocs. I, a més, els utilitzem per consumir productes, siguin digitals -música, sèries, aplicacions- o bé físics comprats a distància. La situació es complica encara més quan el servei consumit és de pagament, perquè el contingut digital es presta molt menys a ser compartit: quan acabes de llegir un llibre o d’escoltar un CD, pots passar-lo a l’altra persona si creus que li agradarà, però quan el llibre és electrònic o l’àlbum és digital, estarà segrestat en el compte d’usuari del comprador a la web del venedor.

La primera solució que ve al cap és compartir entre tots els habitants de la llar les credencials d’accés de l’usuari que paga els diversos serveis digitals: la clàssica adreça familiar de correu electrònic amb una contrasenya coneguda per tothom. Però aviat es comprova que fer-ho així és una font de conflictes. Quin fill vol rebre recomanacions de Spotify a partir de l’historial de la música que ha escoltat la seva mare? ¿Arriscar-se que un familiar publiqui que li agrada una cançó en el perfil de Facebook que té vinculat? Encara que cada habitant de la casa disposi del seu lector de llibres electrònics, si tots estan vinculats al mateix compte Kindle, quan el pare i la mare llegeixin simultàniament la mateixa novel·la no els servirà de res el marcador de l’última pàgina vista, perquè no sabran qui dels dos la va llegir. I les subscripcions als diaris digitals porten associada la identitat amb què es publiquen els comentaris: val més que tothom que hi accedeix amb un nom d’usuari compartit opini el mateix sobre els articles llegits.

No oblidem tampoc la privadesa. No tothom vol que la parella pugui consultar l’historial de pel·lícules que ha visionat. I si tota la família compra a Amazon amb el mateix compte Amazon Premium per tenir lliurament a domicili inclòs per 20 euros anuals, els pares s’exposen que la filla descobreixi a la llista de desitjos de la botiga quin regal tenen previst fer-li per a l’aniversari. I segur que recordareu algun cas de pares que han hagut de demanar un préstec per pagar els nivells suplementaris de videojocs que un fill massa entusiasta va carregar a la targeta de crèdit familiar.

L’alternativa és que cada ocupant de la llar tingui un perfil propi a cada servei digital. Amb això n’hi hauria prou per als que són gratuïts, però el contingut de qualitat acostuma a ser de pagament, i no totes les famílies es poden permetre multiplicar la mensualitat de cada servei per la quantitat de persones que conviuen a la llar. Per sort, les grans empreses d’internet comencen a posar remei al problema, mitjançant modalitats familiars que permeten associar diversos usuaris -amb les seves preferències, configuracions i historials- a un compte principal que paga el servei de tots, generalment amb un descompte considerable en el preu.

La modalitat familiar més completa de les disponibles aquí és la d’ Apple. Amb la funció En Familia, fins a sis residents de la llar poden accedir amb els seus iPhone, iPad i Mac a totes les compres fetes a iTunes (música i vídeo), iBooks (llibres) i App Store (aplicacions), pagades amb la targeta de l’usuari principal, que també pot aprovar o no les despeses que pretenguin fer els altres cinc. A més, quan s’activa la funció també es creen automàticament un àlbum comú a l’aplicació Fotos de tots els participants, un calendari compartit i el servei de localització dels dispositius familiars. La incorporació més recent és el servei Apple Music: per a un únic usuari costa 9,99 euros al mes, però per 14,99 euros el poden fer servir fins a sis usuaris. Per a famílies a partir de tres membres resulta més econòmic que la proposta de Spotify, que a partir del segon usuari Premium que pagui amb la mateixa targeta de crèdit aplica un 50% de descompte sobre la mensualitat de 9,99 euros.

Google no ofereix cap modalitat equivalent. L’opció familiar del servei Google Music, amb els mateixos preus que el d’Apple, només està disponible de moment als EUA.

Microsoft també té una proposta atractiva per a les famílies, sobretot en el seu camp fort, l’ofimàtica. Un compte personal d’Office 365 ofereix Word, Excel, Power Point, Outlook, Publisher i Access i 1 TB d’espai al núvol per a un ordinador Windows o Mac, més una tauleta i un mòbil, i costa 7 euros al mes. En canvi, per 10 euros mensuals es pot tenir Office 365 Hogar, que permet accedir a les mateixes aplicacions des de cinc ordinadors, cinc tauletes i cinc telèfons, amb 1 TB per a cada usuari. La mateixa empresa té comptes Gold per als usuaris de Xbox, que per 6,99 euros mensuals (o 59,99 anuals) permet, per exemple, que els fills juguin des de l’habitació amb la videoconsola de la saleta on els pares miren una altra cosa.

En els serveis de vídeo sota demanda hi ha poques modalitats familiars. Wuaki no en té. Movistar TV ofereix multidispositiu sense possibilitat d’ús simultani. Vodafone TV permet veure dos programes en dos aparells diferents, i per 5 euros al mes ofereix un descodificador suplementari per a un altre televisor de la casa. Però en tots els casos es fa compartint el mateix compte d’usuari. L’arribada imminent de Netflix canviarà el panorama: la modalitat de resolució HD (9,99 euros al mes) admetrà dos dispositius i l’opció 4K (11,99 euros) fins a quatre. La gràcia és que els comptes de Netflix tenen en compte la possibilitat de diversos perfils d’usuari, un per a cada membre de la família.

Finalment, algunes operadores de telefonia també tenen opcions d’interès per a les famílies. A Vodafone es poden afegir segones línies de mòbil a la principal per 9 euros al mes. Però no es pot compartir el saldo mensual de dades entre totes les línies, com sí que poden fer les empreses. Per disposar d’una bossa comuna de dades mòbils accessible per als diversos mòbils d’una llar, una opció interessant és la tarifa convergent -amb ADSL o fibra i TV- Canguro Familia d’ Orange (79,95 euros al mes), amb 10 gigabytes compartits entre les dues línies mòbils incloses, més les que s’hi vulguin afegir per 11,95 euros mensuals cadascuna.