Publicitat
Publicitat

El nou rellotge d’Apple, també d’or

La marca presenta diverses versions del giny, que arriba fins als 17.000 dòlars

Mitja hora abans que comencés a Califòrnia l’acte de presentació de novetats d’Apple, la seva gran rival Google intentava contraprogramar-lo amb un vídeo a YouTube destacant que els rellotges connectats que fan servir el seu sistema Android Wear són molt més diversos que els que el fabricant de l’iPhone es disposava a anunciar. No sembla un argument gaire encertat: el suposadament esperat Apple Watch estarà disponible en dues mides -38 i 42 mil·límetres d’amplada-, tres materials, dos colors -que depenen de la variant- i almenys mitja dotzena de corretges pròpies, més totes les que oferiran els fabricants d’accessoris. En conjunt, una varietat enorme de combinacions que suposarà tot un repte logístic per a una empresa que ha basat sempre el seu negoci a limitar la quantitat de referències que té a la venda. Així cal interpretar els rumors que diuen que Apple ha encomanat una partida inicial de cinc milions de rellotges per iniciar-se en un mercat que l’any passat no va despatxar més de 6,8 milions d’unitats a tot el món, segons dades de la firma Smartwatch Group.

No sembla que l’Apple Watch aporti gaire més que la majoria dels rellotges connectats que ja hi ha al mercat, que fins ara no han despertat gaire interès dels consumidors. Es comporta com una extensió al canell d’algunes funcions de l’ smartphone que l’usuari porta a la butxaca -sempre que sigui un iPhone 5 o posterior-, amb el qual es comunica sense fils mitjançant Bluetooth de baix consum o wifi. Les operacions -siguin atendre trucades, consultar la previsió meteorològica, gestionar el correu electrònic, els tuits, les cites de l’agenda, les fotos d’Instagram, les targetes d’embarcament de Passbook o les instruccions del navegador GPS del telèfon- es poden fer amb la pantalla tàctil, amb un botó lateral de corona que acciona un atractiu sistema d’icones, o bé amb la veu, com una extensió del Siri d’iOS. Pel que es va veure a la demostració, la resposta de la pantalla és força fluida. Hi ha una funció per enviar dibuixets o el ritme del batec del propi cor-l’Apple Watch inclou pulsímetre- al rellotge d’una altra persona. Com amb l’iPhone, també hi haurà aplicacions de tercers, que caldrà descarregar amb el telèfon d’un apartat especial de l’App Store, on també hi haurà dissenys d’esfera per personalitzar l’aspecte de la pantalla. Ahir els directius d’Apple en van mostrar algunes, com la que permet obrir amb el rellotge la porta de l’habitació als hotels de luxe de la cadena W o la de Shazam, que a més d’identificar la cançó que escoltem en mostra la lletra en pantalla. L’Apple Watch també conté sensors per captar l’activitat física i analitzar-la amb les aplicacions creades en l’entorn HealthKit de l’empresa. Òbviament, amb l’Apple Watch també es podrà pagar als establiments dels EUA que hi estiguin preparats.

Un aspecte en el qual l’Apple Watch no es diferencia gens de la majoria dels rivals que l’esperen al mercat és l’autonomia de la bateria: l’empresa presumeix de 18 hores de durada, de manera que els ja estressats usuaris de smartphone, sempre a la recerca d’endolls, tenen un altre dispositiu per carregar cada dia. Això sí, l’operació de recàrrega és força còmoda, perquè es fa amb un adaptador magnètic. Però als que hagin provat un Pebble -el segon venedor mundial de rellotges connectats- els costarà renunciar als cinc dies d’autonomia.

Caldrà veure si l’arribada de l’Apple Watch animarà aquest mercat. Si més no, Apple ho haurà provat en segments molt diversos: la variant Sport -d’alumini i que és la menys costosa- es vendrà a partir de 349 dòlars, i la Watch, d’acer, costarà entre 549 i 1.099 dòlars. Però la diferència la marca l’Apple Watch Edition, d’or massís de 18 quirats, que tindrà un preu d’entre 10.000 i 17.000 dòlars. Una aposta arriscada, perquè, si bé a les joieries ja es venen rellotges tant o més cars, els tradicionals es poden passar a la generació següent, cosa que potser no es pot fer amb el d’Apple. Per cert, si no indiquem els preus en euros és perquè inicialment el rellotge no es podrà comprar aquí: es podrà reservar en nou països a partir del 10 d’abril, per rebre’l el dia 24.

Apple va presentar també el ResearchKit, un conjunt d’eines que els investigadors mèdics poden fer servir per crear aplicacions que serveixin per diagnosticar amb l’iPhone malalties com el Parkinson, l’asma, la diabetis o el càncer de mama. Els primers títols ja es poden descarregar. L’empresa assegura que els usuaris podran participar en els estudis de manera voluntària i que Apple no veurà les seves dades. I un aspecte insòlit: ResearchKit és de codi obert, de manera que probablement servirà per crear aplicacions d’altres sistemes operatius mòbils.