Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La puntualitat no depèn de Renfe

El president de la companyia fixa com a objectiu la fiabilitat, però demana ajuda a Adif per aconseguir-ho

Que els trens de Rodalies de Renfe tinguin un nivell de puntualitat baix no és culpa de Renfe. El govern espanyol va dividir el 2005 l’empresa pública Renfe en dos -Renfe Operadora per als trens i Adif per a les infraestructures-, i la majoria dels retards a la xarxa catalana són per culpa de les deficiències en la infraestructura. Aquest fet, que no tothom coneix, ja que qui dóna la cara davant dels usuaris indignats sempre és Renfe, va ser un dels eixos del discurs de Pablo Vázquez, president de Renfe des de l’octubre passat, davant els socis del Círculo Ecuestre. Vázquez va explicar que té com a objectiu principal per a les Rodalies millorar-ne la puntualitat, dins el pla de Rodalies anunciat per la ministra de Foment, Ana Pastor, fa dues setmanes. I com que no en té competències, “demanem ajuda a Adif per aconseguir-ho”. Dels 1.257 milions d’euros del pla per a tot l’Estat fins al 2018, 257 són de Renfe -els altres 1.000 d’Adif- i, d’aquests, Pablo Vázquez va explicar ahir que 118 els invertiran a Catalunya. Per al president de Renfe: “Si som puntuals recuperarem els clients que hem perdut”. D’aquests 118 milions, però, cap tindrà incidència en aquesta millora de la puntualitat, ja que és un problema de la infraestructura, i la inversió l’ha de fer Adif.

Quant invertirà Adif a Catalunya?

El gran dubte amb les xifres anunciades per la ministra és saber quina part dels 1.000 d’Adif fins al 2018 toquen a Catalunya. Fent el joc de sumes i restes, si Ana Pastor va dir que, dels 1.257 milions del pla, 400 eren per a Catalunya, i ahir el president de Renfe va dir que 118 milions d’aquests els inverteix Renfe, la lògica diria que els 282 restants són els d’Adif. Però Renfe diu que això no és competència seva, que ells només saben la seva part, i al Govern tampoc ho tenen clar. Al departament de Territori i Sostenibilitat van amb la calculadora a la mà per saber si en aquests 282 milions hi ha inclosos part dels 306 que Santi Vila i Ana Pastor van acordar el novembre del 2013, o no. Primer creien que sí, i ara no ho saben.

El que sí que va poder assegurar el president de Renfe a Barcelona és que els 118 milions serviran per millorar la informació entre Renfe i l’usuari. “Volem canviar la cara a Rodalies: la gent ha de veure que funciona millor i, si no ho fa, que l’hi diguem amb temps perquè s’organitzi”, va dir Vázquez pensant en sistemes d’informació més àgils, com passa amb la informació del trànsit perquè els conductors puguin esquivar els embussos, però també traient els treballadors de les taquilles de venda de les estacions per atendre i informar millor la gent. També posaran escales mecàniques i ascensors a 39 estacions que encara no en tenen, a més de millorar la neteja dels vagons, “per dins i per fora”.

Wifi a l’AVE, a final d’any

El president de Renfe va anunciar que “cap a finals d’any” els trens de l’AVE tindran wifi i cobertura telefònica, i que al setembre l’estació Plaça Catalunya també disposarà d’internet sense fils de franc per als usuaris. També va explicar que, dins un pla per reduir els números vermells de Renfe, posaran més publicitat als vagons, entre altres mesures. L’1 de juny llançaran la Targeta Fidelitat: quan compris targetes multiviatge de Rodalies acumularàs punts per intercanviar-los per altres viatges (AVE, Rodalies o Mitjana Distància). “Tenim 350 milions de viatgers a Rodalies cada any i els volem conèixer i tenir-hi relació”, va explicar Vázquez. També han començat a reduir els 200 milions que els deuen. “En pocs mesos ja n’hem recuperat 50”.

Acord per monitoritzar els trens en temps real

El departament de Territori i Sostenibilitat farà una prova pilot de monitorització de trens de la xarxa de Rodalies amb una nova tecnologia, desenvolupada per empreses vinculades a la Universitat de Berkeley (Califòrnia), que fa seguiment i control en temps real dels combois. La tecnologia permet fer més eficient el trànsit ferroviari i detectar qualsevol incidència o retard. Aquesta prova pilot és la primera aplicació pràctica de l’acord de col·laboració que ha signat el conseller Santi Vila amb l’Institut d’Estudis del Transport de la Universitat de Berkeley. Vila va ressaltar que aquesta vinculació servirà per poder implantar tecnologia puntera al transport públic català, perseguint com a gran objectiu millorar-ne la seguretat i la fiabilitat.

“Ja està implantat als sistemes modals d’autobusos, és hora de fer-ho també als serveis ferroviaris”, va explicar el conseller. Aquesta tecnologia serveix per fer seguiment i control dels trens, tant la seva localització com la recopilació d’altres paràmetres de funcionament. “Ha de repercutir clarament en la millora de la fiabilitat del servei i en la millora de les condicions de seguretat amb què es presta”, va assegurar Vila.

L'