Publicitat
Publicitat

Miralda posa un altar a ‘Sant Stomak’ a la Boqueria

L’artista obre una parada al mercat i hi instal·la una nova obra

Entre la cansaladeria José y Mari i el punt d’informació on es venen samarretes del mercat de la Boqueria, l’artista Antoni Miralda (Terrassa, 1942) ultimava ahir els preparatius per obrir la seva pròpia parada. Té pocs elements en exposició. Al centre hi ha una televisió que projecta imatges sobre ingredients culinaris i els seus orígens. És el vídeo que forma part de la instal·lació El viatge del sabor que es pot veure en aquests moments a l’entrada del pavelló espanyol de la Biennal de Milà. I en una paret lateral hi ha la peça més sorprenent: un Sant Stomak de dimensions superiors a la mesura humana. L’obra, que s’inspira en un exvot italià i no s’havia exposat abans, té unes portetes amagades darrere dels òrgans del tronc i es transforma en un armari que l’artista vol que serveixi d’arxivador d’ofrenes.

Divendres serà el dia que els ciutadans i passavolants podran deixar dins d’aquest sant profà el que desitgin -“un escamarlà, un ram de flors, un escuradents o una radiografia de l’estómac”, proposa-, perquè Miralda va decidir fa cinc anys que Sant Stomak fos el 16 d’octubre, coincidint amb el Dia Mundial de l’Alimentació. No és una frivolitat: fa quaranta anys que el menjar és objecte del seu treball artístic. “Per a mi, el menjar és art”, diu.

50.000 ‘espectadors’ al dia

Miralda vol que la parada en aquest cèntric mercat sigui un satèl·lit i un aparador del projecte Food Cultura, una idea que va néixer amb les seves performances de banquets cerimonials als anys 60 i que es va institucionalitzar el 2000 després de dirigir el Food Pavilion de l’Expo 2000 de Hannover. La Fundació Food Cultura avui és un paraigua que engloba bona part de la producció de Miralda al voltant del menjar i les seves connexions amb els rituals, l’art, la política, la cultura, la memòria, el poder, els costums, etc.

Quan el Reina Sofia va organitzar una retrospectiva de l’artista al Palau de Velázquez el 2010, ja destacaven que havia sigut un dels primers artistes “a sortir de l’espai de l’estudi i del museu, a desenvolupar la seva activitat en espais aliens al circuit de l’art”. La parada al mercat de la Boqueria no pot ser més adient, més popular, més insòlita. Per aquest enclavament estratègic hi passen cada dia 50.000 persones. A Miralda el motiva precisament que es trobin amb un espai inesperat. “Si de cada cent persones ho entén mitja, em dono per satisfet. Això no és un centre d’educació per al barri”, defensa.

“A més de souvenirs i turistes, les Rambles i la Boqueria necessiten cultura”, diu Salvador Capdevila, president de l’Associació de Comerciants del mercat, que han cedit l’espai a Food Culture i esperen ampliar el projecte a altres mercats. “Miralda és un friqui de luxe. Té idees amb molt d’enginy”, deia ahir Capdevila.

L’objectiu, per a l’artista, també és “connectar Food Cultura amb els productes i els venedors”, diu mentre una aroma de gambes a l’allet s’escampa pels passadissos del mercat. Enrere ha quedat el projecte del Food Culture Museum que havia d’unir art, degustacions gastronòmiques i investigació científica i que havia d’obrir el 2004 a la Casa de la Premsa de Montjuïc. “L’Ajuntament no va entendre absolutament res”, recorda ara. Després es va aliar uns anys amb la Moritz. Ara creu que Food Culture ha de ser més permeable. La parada a la Boqueria ja està oberta i no té data de caducitat.