Publicitat
Publicitat

S'estudiarà habilitar un doble carril de baixada a Francesc Cairat

La proposta l'ha formulada la Comissió de Política Territorial i Urbanisme i el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, l'estudiarà com a alternativa mentre no es finalitzi el vial de Sant Julià

El Govern estudiarà la possibilitat d'habilitar un segon carril de baixada a l'avinguda de Francesc Cairat, mentre no es desencalli la finalització del vial de Sant Julià de Lòria. Així ho ha assegurat aquest dijous a la tarda el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, durant la seva compareixença pública davant de la Comissió Legislativa de Política Territorial i Urbanisme. La proposta l'ha fet la consellera demòcrata Meritxell Palmitjavila, i Torres ha assegurat que és una bona opció per tal de pal·liar les cues que s'acostumen a formar de sortida del país, fins i tot encara que es tirés endavant l'obra de forma immediata, ja que aquesta duraria almenys tres anys.

Tot i ser una carretera general, i per tant de titularitat del Govern, Torres ha destacat que per estudiar la posada en marxa d'aquesta mesura s'hauria de parlar amb el Comú de Sant Julià, una acció que ha assegurat que durà a terme.

El ministre ha vist amb bons ulls aquesta proposta, ja que permetria reduir les cues que es formen de baixada aquells dies en què molts visitants abandonen de cop el país. Ha assegurat que seria una "bona mesura provisional", fins i tot encara que les obres de finalització del vial es tiressin endavant de forma immediata, ja que aquestes durarien almenys tres anys.

En relació a la finalització del vial, Torres ha insistit que actualment el Govern no té disponibilitat pressupostària per fer-ho. Tot i això, ha assegurat que en el pressupost del 2016 s'inclourà una partida, en previsió que les obres es poguessin desencallar. El ministre, però, no ha pogut confirmar que això es tiri endavant properament, ja que dependrà de l'evolució econòmica.

Aquest fet ha estat lamentat pels consellers liberals presents a la Comissió, Joan Carles Camp i Josep Majoral. Camp ha insistit que el vial és "una obra d'interès nacional que hauria de ser prioritària", per tal d'acabar amb les cues que es formen especialment de sortida del país.

Doble carril a la duana

En relació a això, ha demanat si s'ha realitzat algun estudi de l'impacte econòmic que té el fet que "els turistes hagin de fer dues hores de cua per sortir del país", i si aquesta incomoditat fa que "decideixin no tornar més".

En aquest sentit, ha recordat que "ja fa temps que Espanya va habilitar dos carrils a la duana" i ha lamentat que Andorra encara no ho ha fet. És per això que ha demanat al ministre que faci les accions oportunes. Torres ha assegurat que la qüestió s'estudiarà conjuntament amb el Ministeri d'Afers Exteriors.

Encara en relació al vial, la consellera del PS i presidenta de la Comissió, Rosa Gili, ha alertat al ministre de la possibilitat que alguns dels convenis signats fa temps amb particulars per tal de poder fer la segona part de l'obra quedin invalidats si no s'inicia en un temps determinat. Torres ha assegurat que revisaran a fons aquests acords per tal d'evitar aquest fet i que "quan vulguem començar les obres, tots els convenis siguin vigents".

Crítica a la sessió de l'antiga caserna de Bombers

Gili ha aprofitat la compareixença de Torres per criticar el fet que el Govern hagi cedit la titularitat de l'antiga caserna de Bombers a Andorra Telecom, per tal que s'hi pugui fer l'edifici 'The Cloud'. Ha recordat que s'hi va fer "una gran inversió" per acollir els frescos de Santa Coloma, i ha lamentat que, finalment, l'espai no s'acabi utilitzant amb aquesta finalitat.

Torres no ha entrat gaire en la qüestió en assegurar que afecta competències d'altres ministeris. Tot i això, ha avançat que el Ministeri de Cultura treballa amb dues possibles ubicacions per als frescos de Santa Coloma, però no ha concretat quines són.

El trasllat d'RTVA s'estudiarà

En relació al trasllat de RTVA a l'edifici de Ràdio Andorra, Torres ha assegurat que se n'està estudiant la viabilitat econòmica. Ha recordat que les instal·lacions no es podran encabir a l'edifici històric –on hi anirà el museu de la ràdio- i que, per tant, caldrà construir un edifici annex semisoterrat.

Per construir-lo, però, caldrà abans que els propietaris del terreny accedeixin a cedir-lo al Comú d'Encamp i aquest, a la vegada, al Govern. Torres ha remarcat que l'objectiu és estalviar-se el lloguer de les actuals instal·lacions d'RTVA, però ha deixat clar que si la construcció d'aquest nou edifici no es pot amortitzar en uns 25 anys, aproximadament, el trasllat es descartaria.

El que sí que es farà, independentment d'això, serà habilitar un plató de televisió i un estudi de ràdio a l'edifici històric, des d'on s'hi faran programes especials.

Durant la seva compareixença, Torres ha explicat als membres de la Comissió les línies estratègiques del ministeri durant la legislatura i ha posat especial èmfasi en els canvis legislatius que vol tirar endavant, com ara la modificació del Codi de circulació.