Societat 16/01/2017

Millora la qualitat de l'aire el 2016 però cal incidir en trànsit i calefaccions

Es manté la tendència registrada en els darrers anys cap a una major qualitat bona o excel·lent

Ana
3 min
El director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, moments abans de la roda de premsa / M.F. (ANA)

Andorra la VellaLa qualitat de l'aire ha experimentat una lleugera millora durant el 2016 en relació al 2015. D'aquesta manera, hi ha hagut menys moments en què s'han donat registres dolents i, en canvi n'hi ha hagut més d'excel·lents o bons. Així, segons les dades que ha presentat aquest dilluns el director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, hi ha hagut 126 hores amb qualitat dolenta o deficient, 617 amb qualitat regular i 8.041 amb aire de qualitat excel·lent o bo. D'aquesta manera, es manté la tendència registrada en els darrers anys cap a una major qualitat bona o excel·lent i des del Departament es marquen com a prioritats continuar treballant en la millora que pot comportar el trànsit i les calefaccions, dos dels elements que continuen sent els principals emissors de contaminants del país.

Tal com ha manifestat Rossell, el compliment normatiu es troba "majoritàriament" en els nivells europeus i els que marca la normativa del Principat i únicament el 2016 es van incomplir els nivells d'òxids de nitrogen, un contaminant relacionat amb el trànsit i que es dóna en major mesura, per tant, en aquells punts on hi ha més circulació de vehicles. Quant a l'ozó, i segons aquest límits, no es va donar cap incompliment l'any passat si bé cal tenir en compte que sí s'incompliria tenint en compte els valors fixats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Segons els paràmetres d'aquest organisme tampoc s'assolirien els valors guia recomanats sobre partícules en suspensió, que són les que tenen a veure amb diferents factors com ara el trànsit i les calefaccions. Pel que fa a l'ozó, Rossell ha recordat que es tracta d'un contaminant que es produeix "a grans ciutats", fora del Principat, i que per tant no depèn de cap acció que es pugui fer al país.

Pel que fa al trànsit i a les calefaccions, tal com ha afegit, hi ha un seguit d'aspectes a millorar que van molt lligats "a un canvi d'hàbits per part dels ciutadans". Així, es pretén fomentar els desplaçaments a peu o en bicicleta i per això es treballa per implementar aquest mitjà de transport que pot tenir "molt bona acollida" tenint en compte la resposta a les enquestes per part dels ciutadans en el marc del pla que s'està dissenyant. Rossell també ha recordat el pla Engega per al foment del vehicle elèctric i per al desballestament de vehicles més contaminants i el rol exemplar de l'Administració. Una altra mesura sobre la qual es vol incidir és que els vehicles no s'aturin amb el motor encès més de dos minuts i especialment a la sortida de les escoles. Rossell ha recordat que s'han enviat cartes i s'ha parlat amb agents de circulació i agents de Policia perquè vetllin que es compleixi el Codi de Circulació en aquest sentit. Quant a les calefaccions, ha recordat que hi ha en marxa el programa Renova i que es continuarà potenciant l'ús de gasoli amb baix contingut en sofre. Es vol fer incidència també en l'educació a les escoles i de manera paral·lela es treballa en la revisió de l'estratègia del medi atmosfèric per al període 2017-2020.

El director general de Medi Ambient i Sostenibilitat ha manifestat que des del 2005 es dóna una millora constant de l'aire i ha remarcat, en aquest sentit, l'impacte que han tingut mesures com els túnels del pont Pla, el Bus Exprés o el fet que s'hagi fet Carlemany per a vianants, així, ha recordat que això ha permès millorar i "estabilitzar" la qualitat de l'aire.

Detall sobre els contaminants

Detallant els diferents contaminants, quant al diòxid de nitrogen cal destacar que en la mitjana mensual els paràmetres han estat per sota del que marca la normativa europea, i només es va superar el mes de desembre pel fenomen d'inversió tèrmica. Pel que fa als barems setmanals, cal destacar que és major entre dilluns i divendres i no els caps de setmana, amb la qual cosa es demostra que l'impacte dels turismes que entren al país en aquests dies tampoc no és tan elevat. Pel que fa a les franges horàries, és més important a primera hora del matí i a partir de les cinc de la tarda, el que incideix en el fet que el deteriorament de la qualitat de l'aire està molt relacionada a l'activitat diària interna. Quant al diòxid de sofre, relacionat amb la calefacció, els nivells són inferiors a l'any anterior. A l'últim, pel que fa a les partícules en suspensió, se situen per sota del nivell normatiu tot i "l'incompliment" que es donaria si es tenen en compte els nivells de referència de l'OMS.

stats