Societat 09/03/2016

“No s’ha d’operar a Andorra sinó des d’Andorra”

Centenars de persones assisteixen a la conferència del professor Pablo Foncillas i s’interessen per com potenciar el comerç digital

M.g.c.
3 min
Un moment de la conferència ‘On/off, dos canals i un destí: Vendre més’ de Pablo Foncillas

Andorra la VellaReig Capital Business Lab ha organitzat una conferència per exposar les oportunitats que ofereix el comerç electrònic a les empreses. El professor de l’IESE Business School i conferenciant, Pablo Foncillas, ha defensat que els consumidors estan canviant i per això les botigues s’han d’adaptar a l'era digital. Unes 300 persones han assistit a la conferència ‘On/off, dos canals i un destí: Vendre més’. Foncillas ha posat en relleu el concepte i el funcionament del comerç electrònic com a recurs per incrementar les vendes d’un negoci. Aquesta ha estat la primera de les conferències que ha organitzat la nova plataforma de Responsabilitat Social Corporativa del grup Reig Capital, que té com a objectiu organitzar ponències per facilitar eines al teixit empresarial per poder fer créixer els seus negocis des d’una perspectiva global.

El comerç digital encara és un repte?

Precisament iniciaré la conferència d’aquesta tarda explicant a l’auditori la importància que té que els empresaris adoptin una visió necessària per afrontar el repte del comerç electrònic. Harvard va fer un estudi analitzant a més de 3.000 empresaris de diferents companyies d’arreu del món i es veia que no hi havia ni un consell administratiu amb un nombre elevat de persones amb coneixements digitals. Per tant, quan no coneixes el tema acostumes a negar-lo i no hi inverteixes recursos. La cultura en una empresa és el més complicat de canviar.

El comerç tradicional i l’electrònic poden conviure junts?

De fet, en pocs anys, ja no parlarem del comerç on-line i off-line, ja que serà molt difícil diferenciar-ho. Per exemple, si vaig a una botiga i compro des d’una tauleta un producte d’aquella mateixa botiga, perquè potser no disposen del producte, tècnicament estic comprant on-line però ho estic fent en un entorn off-line.

Creu que desenvolupar el comerç electrònic a Andorra és una bona oportunitat?

Totalment, a més, gràcies als convenis que s’han signat de no doble imposició (CDI) amb Espanya recentment i amb França permet operar des d’Andorra i obtenir avantatges fiscals, ja que hi ha 15 punts de diferència en els impostos de societat. S’ha de canviar la mentalitat i no s’ha d’operar a Andorra sinó des d’Andorra. Els empresaris volen que els clients vagin a la botiga físicament però no és necessari. Per exemple, un client espanyol pot comprar a una botiga d’Andorra però el producte no ha de passar pel Principat, si ve de la Xina o d’on sigui pot anar directament al lloc on resideixi el client i d’aquesta manera no s’han de pagar les taxes de la frontera. I com ja sabeu, és un avantatge per al consumidor perquè hi ha 15 punts de diferència en impostos i el venedor pot ajustar més el preu perquè té més marge de guanys.

Quina despesa implica per a un empresari adoptar el comerç digital?

Molts directius es pensen que és barat però és una llegenda, és molt car. Els comerços s’han de professionalitzar perquè s’ha d’invertir en comunicació comercial, plataformes, logística i fer campanyes virals. Per triomfar, necessites talent, i això és car.

Què cal fer per adaptar una empresa a l’era digital?

En primer lloc s’ha de reeducar els empleats, prendre decisions importants i canviar la forma de treballar. El model de gestió està inspirat en models industrials i les companyies ja no són industrials ni els clients tampoc i això és un repte. Als nostres avis els va tocar gestionar una guerra, als nostres pares la crisi del petroli i a nosaltres la transformació digital.

Això implicaria reducció de personal?

El desenvolupament tecnològic està acompanyant a la productivitat més gran sense necessitat de contractació i, per tant, la digitalització té un impacte en el mercat laboral.

Els compradors on-line sempre són gent jove?

No, l’edat no té res a veure, és qüestió de mentalitat. Vivim en un món amb natius i immigrants de l’era digital. El 90% de les decisions empresarials les prenen els immigrants digitals i això és el que compta per veure per què avança o no avança una empresa en el món electrònic.

stats