Publicitat
Publicitat

DE LA BALNEOTERÀPIA AL TERMALISME I ‘WELLNESS’

Un sector que sobreviu al temps

El termalisme es va desenvolupar fa 100 anys per les propietats de les aigües, però avui va més enllà

El termalisme i, més concretament la balneoteràpia, va ser, segons explica Maria Jesús Lluelles a El segle XX: la modernització d’Andorra,el responsable de l’impuls que va adquirir el turisme a Andorra a principis del segle XX. Per parlar-ne s’ha de parlar d’Escaldes, la parròquia de les aigües termals, que va generar una gran oferta turístico-terapèutica quan encara no s’havia ni constituït com a parròquia. Una oferta que va suposar una nova via de penetració del turisme.

Estem parlant d’uns anys en què Andorra registrava una escassa afluència de visitants, en un període entre guerres, tot i que hi havia hotels que oferien serveis terapèutics amb aigües sulfuroses, que rebien clients de les classes més benestants de Catalunya, principalment. Només 200 o 300 banyistes espanyols arribaven a Escaldes i una cinquantena de turistes francesos agosarats recorrien el país a peu o en mula per arribar, per exemple, a un dels establiments més luxosos, l’Hostal Valira, dels monjos de Montserrat. L’onada comercial i de compres arribaria més tard, amb el desenvolupament de les carreteres, i se sumaria a l’oferta d’esquí, cap als anys 50. De fet, l’any 1955 van arribar a entrar més de 300.000 turistes al Principat i, a més, la majoria per la frontera del Pas de la Casa.

El termalisme actualment

Avui dia el termalisme ha canviat molt, i gira al voltant del gran centre termolúdic Caldea i el seu espai germà, Inúu. Entre els dos centres superen la xifra de 330.000 visitants a l’any, que contrasta amb la dada del 1955, tot i que tenen una oferta i un públic ben diferenciat, de manera que Caldea s’emporta la majoria dels visitants. Els espais pertanyen a la Semtee SA, la societat explotadora, participada com a accionista principal pel Comú d’Escaldes-Engordany, però també pels bancs i accionistes minoritaris, entre els quals també hi ha altres comuns.

És evident que l’oferta termal del país té el nom de Caldea com a marca principal perquè, de fet, és l’empresa turística -després de les estacions d’esquí- amb més facturació i, a diferència dels dominis i altres sectors, com el dels grans magatzems, no té cap altre competidor comparable. Ells es defineixen com a “empresa amigable que casa amb tothom” i, per això, ofereixen paquets combinats amb hotels o amb Naturlàndia, per exemple.

L’altra oferta de benestar

Malgrat això, sí que hi ha altres establiments que ofereixen aigües termals. En concret dos, els hotels Carlemany i Roc Blanc, d’Escaldes-Engordany, que també s’aprofiten de les aigües de la Valira que brollen a 70 ºC, riques en sofre, minerals i sodi, i que, segons asseguren, tenen propietats cicatritzants, descongestionants i antial·lèrgiques.

El país, però, s’ha convertit en un referent del sector al sud d’Europa més enllà de les aigües termals. Hi ha altres hotels que ofereixen algun tipus de serveis relacionats amb l’aigua i el descans, allò que els departaments de màrqueting denominen wellness. No ofereixen els mateixos serveis que Caldea/Inúu, però sí que, com reconeixen des del termolúdic, hi ha visitants que deixen de visitar aquests centres per un altre tipus de servei al seu propi hotel.

Hotels com el Mountain Spa (Canillo), Princesa Parc (la Massana), Galanthus (Canillo), Xalet Bringué (el Serrat), Plaza (Andorra la Vella), Anyós Park (Anyós) i Hermitage (Soldeu) ofereixen serveis com spa i piscines de diferents tipus, i la seva ocupació segueix els mateixos ritmes de freqüentació del país, que està fortament estacionalitzat pel turisme de neu i que també té pics a l’agost i, sobretot, als ponts i festius de primavera i tardor.

És el cas d’aquesta Setmana Santa, en què van entrar al país 70.000 vehicles, un 9,5% més respecte al 2014. La Federació d’Associacions de Comerciants d’Andorra va lamentar que, tot i el nombre de visitants, no es van registrar les vendes desitjades, però Caldea, per la seva banda, va rebre un 40% més de visitants respecte al 2014, en unes festes amb expectatives superades.

La renovació conceptual i física

Tot i l’afluència registrada aquesta Setmana Santa, Caldea/Inúu és un centre que, havent arribat als vint anys d’història, ha decidit readaptar-se a la demanda dels clients amb l’objectiu de millorar els resultats econòmics.

Mentre que els hotels amb spa, com l’Hermitage -que amb 5.000 metres quadrats i tres plantes amb zones d’aigua és un dels més grans d’Europa-, proposen els serveis balnearis com una oferta més perquè els clients els escullin, un centre termolúdic només ofereix aquest servei de manera especialitzada i completa l’oferta amb afegits com els espectacles o, fins i tot, la diversifica amb un centre d’estil més exclusiu, com Inúu. Per renovar-se, l’empresa ha aprovat un pla d’inversió per reformar l’espai, que s’ha encetat aquest dilluns, amb l’objectiu de redreçar el dèficit.

El futur del sector

El termalisme ha canviat dràsticament i també la tipologia de visitants. Ara hi ha clients rutinaris i clients que veuen l’oferta de relax i benestar dels centres i hotels del país com una proposta d’ après-ski, però també qui encara busca propietats medicinals en les seves visites en aquests tipus d’establiments.

No obstant això, les aigües termals d’Escaldes continuen sent un reclam turístic potent i, per això, Caldea ha obtingut, entre altres mesures de garantia, el certificat europeu Aquacert, que garanteix que el 100% de l’aigua és termal.