Economia 29/11/2017

La tecnologia, eina fonamental per millorar l'experiència de la clientela

Ensisa i la Cambra de Comerç participen en la jornada Inntec sobre la 'revolució 4.0'

Ana
3 min
Els quatre ponents de la taula rodona 'Innovant en l'oferta turística i comercial': la directora de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d'Andorra, Pilar Escaler; el director de Desenvolupament de Negocis d'Eurecat (el Centre Tecnològic de Catalunya), Xavier Sastre; el director general de la Fundaqció Alícia, Toni Massanés; i el CEO d'Ensisa, David Hidalgo, durant la jornada Inntec. / E. J. M. (ANA)

Andorra la VellaLa tecnologia s'ha convertit en un element imprescindible per al comerç i les empreses, tant per aportar experiències de qualitat a la clientela com per conèixer el seu perfil, necessitats i demandes, i adaptar l'oferta a allò que busca el comprador o client. La innovació en l'oferta turística i comercial és un dels temes que s'ha tractat aquest dimarts a la jornada Inntec, dedicada a la tecnologia 4.0 i la seva aplicació. En aquest bloc hi ha participat el CEO d'Ensisa, la societat gestora de Soldeu-el Tarter, David Hidalgo, que ha explicat que "Grandvalira és una plataforma oberta, interactiva, per rebre idees del personal i de la clientela". El pròxim pas de l'estació ha de ser "atreure els joves" a l'esquí, ja que la clientela cada vegada envelleix més, però la joventut exigeix l'accés a les xarxes i a les tecnologies. "Això és l'esquí 4.0, connectar-se a la wifi a 2.500 metres d'altitud", ha conclòs.

En el sector de la neu, la tecnologia és útil per "ultrasegmentar" la clientela, saber què vol i comunicar-se segons els seus gustos. També serveix, fent un seguiment dels forfets, per exemple, per conèixer els hàbits dels esquiadors i el temps d'espera als ginys, entre altres dades, que després s'analitzaran i s'utilitzaran per dissenyar les estratègies de l'estació. "La tecnologia condiciona com oferim el nostre servei", ha afegit Hidalgo, que és conscient que "cada vegada hi ha més competidors" per omplir el temps d'oci i, per tant, el sector de la neu s'ha de transformar constantment per seguir atraient el públic.

Andorra és esquí, però també és comerç, sobretot de petit format. Una altra de les ponents de la sessió ha estat la directora de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d'Andorra (CCIS), Pilar Escaler, que ha insistit que des de la CCIS s'incideix en què els comerços andorrans innovin i segueixen les tendències dels grans centres de compres, com Londres, Nova York, Berlín o Tòquio. Per això, des de la CCIS s'organitzen viatges a aquestes ciutats, una activitat coneguda com 'retail training tour experience'. En aquestes sortides, els comerciants han entès que la clientela "s'ha de divertir a la botiga", la compra ha de ser "una experiència", i s'ha de "tocar, ensumar, escoltar, experimentar amb els productes...".

Escaler també ha puntualitzat que els comerços han de comptar amb l'espai físic i amb l'espai en línia, "i tots dos han d'estar ben connectats". Amb tot, la directora de la CCIS ha subratllat que per a Andorra, on la majoria del sector comercial està integrat per botigues petites, que no utlitzen les tecnologies, "introduir-se en el comerç electrònic és complicat ja que, a més, hi ha una duana, no estem a la Unió Europea...". Per a Escaler, tecnologia sí, però, sobretot, experiència. Hidalgo ha coincidit destacant la prevalença que té el tracte humà a l'hora que la clientela s'emporti un bon record i vulgui tornar.

Quant a experiències, un altre dels ponents, el director general de la Fundació Alícia, Toni Massanés, ha subratllat que en el sector alimentari "les gastroexperiències" són de les més ben valorades, i ha recordat que la fundació treballa amb Grandvalira per oferir àpats variats i saludables.

El quart integrant de la taula rodona ha estat el director de Desenvolupament de Negocis d'Eurecat (el Centre Tecnològic de Catalunya), Xavier Sastre, que ha destacat que ens trobem "en la revolució 4.0", que consisteix en què la tecnologia aporta coses noves al comerç i les empreses. Com a premissa, Sastre ha partit que "no podem no innovar", i que no ens podem permetre que el tràfec del dia a dia ens impedeixi veure quines tecnologies hem d'aplicar. Per concloure, el directiu d'Eurecat ha vaticinat que el turisme d'Andorra de l'any 2025, atret en gran part per l'oferta comercial, ha de ser "sostenible, aconseguint l'equilibri econòmic, mediambiental i sociocultural"; i sí, la tecnologia hi pot contribuir.

La jornada Inntec continua aquest dijous amb més ponències relacionades amb l'aplicació de la tecnologia 4.0 en àmbits com la mobilitat i l'energia, i s'explicaran casos de nous models de negoci i èxit, com esdevenir 'youtuber', i s'exposaran les tendències en transformació digital.

stats