28/07/2019

Un centenar de morts a la carretera, la majoria evitables

2 min
Mor una nena de tres anys i el seu pare en un xoc a Xerta

BarcelonaUn altre cap de setmana negre a les carreteres catalanes, i ja en portem uns quants. Des de dissabte han mort cinc persones en tres accidents greus, entre els quals destaca el que hi va haver dissabte a Xerta, on va morir una nena de tres anys, el seu pare –que era el conductor– i un acompanyant, que va acabar morint ahir després de quedar ferit molt greu. Les altres dues víctimes han sigut un motorista a Sant Pol de Mar –els motoristes són un col·lectiu molt vulnerable i que al llarg d'aquest any acumulen el 40% de les víctimes mortals– i el conductor d'un vehicle que va tenir un accident a Sant Celoni per causes que encara no es coneixen. Enguany gairebé portem cent morts. Concretament, amb els cinc d'aquest cap de setmana, hi ha hagut 98 víctimes mortals, de les quals vint durant el mes de juliol.

Trànsit alerta des de fa temps que hi ha una certa relaxació dels conductors a la carretera. No s'ha arribat a les xifres de l'any passat, quan va haver-hi un repunt important que va fer saltar les alarmes, però gairebé hi som. Fa poques setmanes es va presentar el balanç de sinistralitat viària dels primers sis mesos i ja es va veure que hi havia alguns elements preocupants. D'una banda, s'ha detectat que respecte al 2018 aquest any ha disminuït un 10% l'ús del cinturó de seguretat entre els ocupants morts dels vehicles, i de l'altra, han augmentat un 14% els positius d'alcohol en el cas d'accidents amb morts i ferits greus. De fet, l'any passat ja es va constatar que la meitat dels conductors morts en accidents de trànsit donaven positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs. No hi ha excusa. Cal ser conscients del que suposa agafar un vehicle begut, no només per a la pròpia seguretat, sinó sobretot per a la dels altres conductors o vianants.

El perill de la relaxació queda corroborat pel fet que sigui a l'estiu i durant els caps de setmana quan es produeixen la majoria d'accidents mortals, molts dels quals en desplaçaments curts. Es minimitza el risc per allò d'"És aquí al costat i no passarà res" o "Només són unes copes, que és estiu". Són actituds que poden acabar tenint conseqüències molt greus, i precisament per això cal extremar la prudència. Ja fa anys que es coneixen les mesures per evitar-ho, però cal fer-ne cas. Són precaucions de sentit comú, com no beure gens o gairebé gens quan se sap que s'haurà de conduir o, si es va en grup, assegurar-se que almenys hi ha una persona que no haurà consumit alcohol ni drogues. També no mirar el mòbil quan s'està al volant i concentrar-se en la carretera per evitar distraccions mortals, que són una part important dels accidents. I, naturalment, evitar les imprudències i complir les normes de trànsit. Això sembla obvi, però el cas de l'accident de Xerta en què ha mort la nena, per exemple, es va produir per un avançament irregular que ha acabat en una autèntica tragèdia.

En la majoria dels casos la responsabilitat dels accidents és dels conductors i, per tant, aquí no hi ha excuses. No es pot abaixar la guàrdia, i encara menys a l'estiu.

stats