MEDI AMBIENT

La pols del Sàhara aguditza l’excés de contaminació a Barcelona

Les partícules superen els límits però el trànsit no es restringirà si no es dispara el diòxid de nitrogen

Barcelona i 39 municipis més de l’àrea metropolitana estan des d’ahir enmig d’un episodi de contaminació per partícules. L’entrada d’aire càlid dels últims dies ha anat acompanyada de grans quantitats de pols provinent del Sàhara, cosa que ha fet disparar les concentracions de partícules PM10 a bona part de Catalunya. A Barcelona i als municipis del seu voltant la suma de la contaminació habitual de la ciutat, la falta de vent i la pols del Sàhara han situat els nivells de partícules per sobre del permès.

L’episodi s’ha declarat a l’anomenada Zona de Protecció Especial, un grup de 40 municipis que va de Granollers fins a Castelldefels, i de Barcelona fins a municipis més interiors com Terrassa i Martorell. Tot i que l’episodi és vigent només en aquest àmbit, la resta de Catalunya està en situació d’avís preventiu. La secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat recomana seguir els consells habituals en aquests casos: evitar l’ús del vehicle privat, moure’s en transport públic o amb bicicleta, i en cas d’embús aturar el motor. La velocitat màxima s’ha limitat a 90 km/h a les vies amb velocitat variable.

Des de dissabte els nivells de partícules han anat superant en diferents indrets on hi ha estacions de control els 50 micrograms per metre cúbic d’aire, que suposen el límit diari permès. Dissabte es va arribar fins a 70 ug/m 3 d’aire a Montcada i Reixac, i set municipis més van superar també el nivell permès. Diumenge i dilluns també es va superar el límit a Barcelona, Montcada i Reixac i Granollers, sempre amb nivells d’entre 50 i 60ug/m 3. No es pot considerar un episodi de contaminació especialment greu, sobretot si es té en compte que en l’última situació d’aquest tipus, que es va produir el febrer del 2016, els nivells de partícules van arribar fins als 123ug/m 3 d’aire al Palau Reial de Barcelona.

Què són les partícules?

Pols, metalls, ciment o substàncies orgàniques, les partícules són elements sòlids d’una mida molt petita que floten en l’atmosfera. Les partícules s’originen molt sovint quan es cremen combustibles fòssils, ja sigui fent funcionar el motor d’un cotxe o en processos industrials. Fins i tot el fregament de les rodes d’un cotxe amb l’asfalt és origen de partícules. També poden augmentar de manera natural, mitjançant una irrupció d’aire saharià, com ha passat aquests dies.

Actualment molt poques vegades se superen els límits legals, però segons Xavier Querol, investigador del CSIC i expert en contaminació, aquesta bona notícia té trampa: els límits legals que es fan servir actualment no coincideixen amb els recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Segons Querol, en els últims anys la Comissió Europea s’ha tornat més laxa i ha posposat repetidament l’actualització d’aquest valor màxim. L’OMS recomana una mitjana anual de no més de 20 ug/m 3 d’aire, mentre que la legislació segueix fixada en els 40. L’OMS considera que les partícules són canceroses.

Per què no afecta els cotxes?

Al mes de desembre es va presentar un protocol de restricció de vehicles en cas d’episodi de contaminació que aquests dies no s’ha començat a aplicar. El sistema de veto segons l’etiqueta del cotxe només es durà a terme en casos d’episodis de contaminació relacionats amb el diòxid de nitrogen. Els episodis de contaminació es poden declarar per l’augment d’un contaminant concret o de diversos. En aquest cas, fins avui els nivells de partícules han sigut molt més alts que els de diòxid de nitrogen, o NO 2, el contaminant més relacionat amb el trànsit, per això fins ara no s’han posat en marxa les restriccions. Però no tothom està d’acord amb aquest criteri. Segons Xavier Querol, el que més indiquen les etiquetes dels cotxes és el grau de partícules que emeten i, per tant, en un episodi com el d’aquests dies, les restriccions també s’haurien d’aplicar.

En una gran ciutat com Barcelona el NO 2 que produeix el trànsit pot arribar a suposar un 80% del total que respirem, i hi ha diferències importants entre vehicles: un cotxe amb motor dièsel comprat aquest any emet entre 5 i 6 vegades més NO 2 que un de gasolina. En canvi, del total de partícules que respirem, només al voltant d’un 30% són generades pels cotxes, bé sigui pel motor o pel fregament de frens i rodes.

L’aire saharià i la seva pols associada aniran marxant els dies vinents però, si bé l’entrada de la tramuntana farà baixar ràpidament la concentració de partícules en moltes comarques, al voltant de Barcelona l’avís es podria mantenir com a mínim fins a l’inici del pont. Els canvis de temps que s’esperen per demà al vespre i per diumenge ajudaran a normalitzar la situació.