Publicitat
Publicitat

HISTÒRIESDELATELE

Tota la veritat sobre l’Espinete

A Espanya Barri Sèsam va arribar a TVE el 1976, doblat de l’original i titulat com a Ábrete Sésamo. L’oferien dins l’espai infantil Un globo, dos globos, tres globos. El 1979 TVE i la productora nord-americana CTW van arribar a un acord per emetre una adaptació de Barri Sèsam amb el seu famós Big Birdal capdavant. Aquí, a aquell ocell de dimensions gegantines, se’l va batejar com a Gallina Caponata (amb l’actriu Emma Cohen a l’interior). El format no acabava de funcionar i, tot i que el record ens pugui enganyar, la Caponata només va subsistir una temporada en antena. En aquell moment, en ple èxit i difusió de Barri Sèsam arreu del món, els diferents països que adquirien el programa infantil encarregaven a Kermit Love (el pare de The Muppets) que els fabriqués un titella propi, més d’acord amb la idiosincràsia de cada país, que servís per esponjar els esquetxos dels aquí anomenats Los Teleñecos. El 1983, doncs, TVE va engegar una nova iniciativa per entretenir la canalla. Va demanar a Kermit Love una bestiola-titella que anés més d’acord amb la fauna espanyola, que s’ajustés més fàcilment a l’ideari animalístic dels nens autòctons. De fet, li van encarregar una àguila, com a animal més emblemàtic i representatiu. Però Kermit Love estava desbordat de feina. No donava a l’abast a crear titelles per a tot el món.

L'Espinete va arribar de carambola i sense arguments identitaris, però va funcionar molt bé entre els nens

Com que l’important era treure’s els encàrrecs de sobre, acabava de fabricar un eriçó per a Israel i va pensar que no hi faria res que la bestiola tingués un germà bessó a uns quants quilòmetres de distància. Així doncs, a Espanya hi va arribar de rebot un altre eriçó de metre vuitanta i color rosa que van batejar, per motius obvis, amb el nom d’Espinete. La diferència entre l’un i l’altre, a part de les faccions, és que l’eriçó d’Israel, el simpàtic Kippi Ben Kipod, anava sempre vestit amb uns pantalonets i uns tirants. En canvi, potser per aquelles coses del destape, el mamífer punxegut anava sempre despullat excepte quan se n’anava a dormir, que es posava una camisa i un barret amb borla. Els germans Reyes, creadors dels Electroduendes de La bola de cristal, eren els responsables del manteniment i attrezzo del titella: el netejaven, el pentinaven i li arreglaven les costures en cas de desgràcia major. Malgrat tot, en els últims anys de vida de l’Espinete, el titella ja feia pena, brut i amb uns manyocs de llana embolicada, que donava un aire miserable al personatge. A dins de l’eriçó hi havia l’actriu Chelo Vivares, que, curiosament, a la vida real estava casada amb l’actor que feia de Chema, el forner del barri. L’Espinete va arribar de carambola i sense arguments identitaris, però malgrat tot va funcionar molt bé entre l’audiència infantil durant cinc anys. I a sobre ens va estalviar l’àguila, que ja l’havíem vist durant prou anys a les banderes.

Riure, malgrat tot