Publicitat
Publicitat

Sense miraments amb els allotjaments turístics il·legals

S'ha passat dels 4.800 als 12.000 llits en només set anys, fet que provoca una sobreoferta i un empobriment d'aquesta, lamenta el Govern

Fomentar l’hospitalitat en les destinacions de muntanya, aprofitar les noves tecnologies per millorar el servei ofert al client i assolir una oferta de més qualitat, els 365 dies de l’any. Aquests són els aspectes bàsics que tracta el 10è Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya, el qual té lloc al país des d’aquest dimecres i fins divendres (la darrera jornada serà turística per als participants). Diversos especialistes del sector, arribats de diferents punts del món, debaten durant aquests dies com assolir aquests elements i, en definitiva, augmentar el nombre de turistes als seus territoris. Però hi ha elements distorsionadors que malmeten l’assoliment d’aquests objectius, com és el cas de la proliferació dels allotjaments turístics moblats il·legals, sense registrar. Andorra no s’escapa d’aquesta problemàtica, tal com ha recalcat el propi cap de Govern, Toni Martí, durant el discurs inaugural del congrés. El canvi d’hàbits dels visitants, que busquen els millors preus per Internet, ha portat a la proliferació d’aquesta oferta il·legal. En conseqüència, “distorsiona el mercat”, perquè augmenta l’oferta de llits i motiva un abaratiment de preus. Martí ja ha avisat que el Govern serà estricte en el control d’aquests allotjaments, a partir de l’empara legal que els dona la Llei d’allotjaments turístics, en vigor des de l’estiu passat. L'executiu controlarà que les coses “es facin dins de l’ordre” i la “legalitat”, també gràcies a les dues noves places d’inspectors que s’han creat per fer inspeccions i localitzar pisos fora de la llei.

En aquest sentit, Martí ha recordat que la problemàtica dels allotjaments turístics no registrats està directament relacionada amb la manca d’oferta de pisos de lloguer per a residents, i també el conseqüent augment de preus d’aquests immobles. En aquest punt ha recordat que el Govern ja treballa en mesures, i ha convidat a l'oposició que, si en té de millors, "les digui, perquè nosaltres no tenim la veritat absoluta".

Tornant als allotjaments turístics el ministre de Turisme, Francesc Camp, present com a ponent en una taula rodona del congrés, ha recordat que Andorra ha passat dels 4.800 llits d’allotjaments turístics declarats del 2010, als 12.000 del 2007, el que suposa un preocupant increment de prop del 150%. El desplegament de la llei ha de permetre “que l’augment vagi a menys”, i coincidint amb Martí ha garantit que a partir d’ara “ens posarem més seriosament” en el control dels propietaris que actuen fora de la legalitat.

Les últimes dades parlen d’uns 400 pisos sense registrar i destinats al turisme, que el ministre confia que vagin aflorant també gràcies a la llei, ja que aquesta permet que les persones que només lloguin un o dos apartaments no hagin de crear una empresa o entrar dins d’una, ha recordat.

D’altra banda, Camp ha plantejat que si hi ha una sobreoferta, no pugen els preus, i si no pugen els preus no pugen els beneficis dels empresaris del sector, el que fa que no s’inverteixi en l’oferta. “És un cercle viciós, i el que hem de fer és convertir-ho en un cercle virtuós”, a partir d’una aposta per anar pujant els preus de l'estada i millorar la qualitat de l’oferta. Apostar per créixer en quantitat seria “agosarat”, perquè augmentaria els problemes de mobilitat que té el país i fins i tot podria provocar el deteriorament de zones naturals, ha plantejat el ministre. En qualsevol cas, és una transició que, al parer de l’Executiu, s’ha de fer a poc a poc.

Martí ha corroborat aquest posicionament, reforçant la idea que per augmentar la qualitat de l’oferta s’ha d’apostar cap a les noves tecnologies, però recordant que al final, “qui acull les persones són altres persones, i aquestes han d’estar preparades”. Aquí ha fet esment al nou postgrau en Gestió de destinacions de muntanya que s’oferirà a través de la Universitat d’Andorra (UdA), i que compta amb la col·laboració de la Fundació OMT.Themis, el qual incidirà molt en la formació dels agents implicats en el sector.

Marín celebra la transitòria a la llei per fomentar la rehabilitació d’edificis

A la inauguració del Congrés de Neu i de Muntanya també hi ha participat la cònsol major d’Escaldes-Engordany, ja que el seu comú organitza aquesta edició i a més va ser l'impulsor de la primera, fa 20 anys (és un esdeveniment de caràcter biennal). Marín també ha fet esment a la problemàtica dels allotjaments turístics i a com afecten la manca d’oferta de lloguer per a residents. En aquest punt, ha celebrat les accions que s’estan treballant des del Govern a través d’una llei òmnibus. Concretament, pot millorar la situació a la parròquia la possible transitòria a la llei d’urbanisme, per tal de facilitar les reformes d’edificis antics que es podrien destinar al lloguer,. En l’actualitat si vols fer obres “és complicat”, ha lamentat, per totes les traves legals.

Finalment a l'acte inaugural també ha parlat el secretari general d'UNWTO (coorganitzadora del congrés), Zurab Pololikashvili. Ha posat Andorra com a exemple a seguir de desenvolupament turístic, per la tasca feta sobretot durant les darreres tres dècades.

Un expert diu que l’oferta hotelera d’Andorra és massa homogènia

Un dels ponents participants al Congrés de Neu i de Muntanya és Albert Grau, director soci de MAGMA Hospitality, empresa amb seu a Barcelona. Grau ha defensat que el sector hoteler necessita diferenciació ja que hi ha una “certa saturació d’allotjaments turístics que són tots iguals”, aspecte que els clients no demanen. S’ha de “sortir de la zona de confort” i treballar per “reposicionar la marca”, també gràcies a elements que proporcionen les noves tecnologies, com els metabuscadors, el big data o el màrqueting digital.

Andorra no s’escapa d’aquesta situació d’homogeneïtzació. Segons Grau, l’oferta hotelera del país “necessita un punt de diferenciació”. “Tots treballen en un nínxol de mercat igual”, i només els que “han fet els deures” estan captant clients d’alt poder adquisitiu o que busquen d’altres experiències. Ha assegurat que és un sector madur que està preparat per reposicionar-se.