Publicitat
Publicitat

Posicions enrocades entre defensors i detractors de l'heliport

Després de la reunió mantinguda entre el ministre d'Ordenament Territorial i els membres de la plataforma, Torres defensa el projecte mentre que els contraris en demanen la suspensió

Els posicionaments del Govern i de la plataforma contrària a l'heliport de Tresoles continuen en el mateix punt després de la reunió que han mantingut aquest dimarts al matí, que s'ha allargat durant més d'una hora i mitja. El portaveu de la plataforma, Alfons Miralles, ha assegurat ha estat una reunió "dura", que no ha servit per calmar els neguits del col·lectiu sinó al contrari, ja que assegura que encara se n'han creat de nous. Així, ha incidit en el fet que els helicòpters monoturbina no entrarien per la ruta sud sinó que "donarien una volta i entrarien per Encamp". Això, segons el portaveu de la plataforma farà que hi hagi "encara més veïns afectats". Sobre aquesta qüestió, el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha aclarit que, tal com ja es va dir inicialment, els helicòpters que arribin pel sud seran biturbina, per oferir més seguretat, i els del nord seran monoturbina.

Un altre dels neguits de la plataforma fa referència al pressupost per a la redacció del projecte de construcció i direcció d'obres, que ascendeix a més de 3 milions d'euros, una xifra que consideren "infravalorada", de manera que auguren un "sobrecost important".

Els detractors de l'heliport han lamentat que el ministre s'hagi fet acompanyar per una "bateria de tècnics que segurament en saben molt més que nosaltres", i consideren que l'administració "vol passar per sobre de tota la resta com una piconadora", tenint en compte que "és difícil contradir arguments tècnics". Així, demanen la suspensió del projecte, "que s'aturi definitivament i que passem a una altra etapa, perquè l'heliport aquí és un risc per al subministrament elèctric del país".

En canvi, el ministre considera que durant la trobada s'han escoltat els seus neguits i inquietuds, perquè "una plataforma que ha recollit 1.500 firmes s'ha d'escoltar", i s'ha compromès a lliurar-los els informes aeronàutics que han sol·licitat. Malgrat tot, Torres ha reiterat que el projecte tirarà endavant sempre i quan tots els informes que es vagin rebent siguin favorables, ja que "en cap cas volem fer res que no sigui segur", i ha recordat que per més seguretat es demanarà un nou informe de validació final als aeronàutics francesos. Davant d'aquest compromís, Miralles considera que "el primer informe negatiu són les 1.500 signatures", i que el projecte s'ha d'aturar.

La Borda Vidal, un projecte descartat

Finalment, la plataforma ha demanat al Govern els informes que en el seu moment van fer descartar la zona de la Borda Vidal com a emplaçament per a l'heliport, ja que troben que és una ubicació on no se sobrevolaria cap zona habitada. El ministre ha dit que aquesta ubicació "no es tornarà a posar sobre la taula" perquè els informes ho van desaconsellar, ja que s'havia de fer una infraestructura "molt complicada", i perquè estava just al costat de la frontera, "on no tenim sobirania". Així, segons ha indicat Torres, "si l'estat espanyol fes qualsevol tipus d'obra, ja no tindria sentit fer un heliport en aquella zona".