Flamenc i barroc per trencar amb l'estructura clàssica musical

L'Auditori Nacional ha gaudit d'una redefinició del clàssic de Manuel de Falla 'El amor brujo'

Esquerdar i trencar amb els tradicionalismes i el seguidisme de l'estructura clàssica inamovible de la música per anar a l'essència i descobrir nous matisos a l'espectador. Amb aquest objectiu clar el grup Euskal Barrokensemble ha ofert aquest dissabte a la tarda a l'Auditori Nacional el quart i darrer concert del Ski&Concert, en el marc de l'Ordino Clàssic i amb el suport del comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà. Prop d'unes 170 persones s'han delectat amb la presentació de l'últim projecte discogràfic del grup, 'El amor brujo', essències de la música de Manuel de Falla i que és a cavall entre el flamenc i el folklore andalús com a font d'inspiració, el folk i el jazz, però interpretat amb instruments originals del barroc. Aquesta amalgama d'elements diferents és el que aconsegueix assolir l'objectiu inicialment marcat.

"Com menys perjudicis musicals hi hagi sobre l'escenari més gran és el gaudi", així de clar ho té director artístic, guitarra barroca i llaüt del grup, Enrike Solinís. Per això defensa que al públic no se li pot parlar amb un llenguatge antic que no entén i advoca per agrupar dins dels clàssics allò contemporani per escardar les estructures estables cap a bé. "Aquesta manera de pensar i de fer s'està cada vegada obrint més en el món de la música per donar la volta a la musicologia rància del passat", sosté. Una barreja amb la qual la cantadora, Sandra Carrasco, se sent com "peix a l'aigua". "M'encanta la música flamenca, però la diversitat musical és essencial i actuar amb ells és un regal per mi i per aquells que ens han pogut escoltar", ha subratllat.

Solinís també ha apuntat que se sent molt agraït i a la vegada sorprès perquè el festival els hagi anat a buscar amb tant d'entusiasme, ja que a vegades la barreja musical no s'acaba de tolerar. El director de l'Ordino Clàssi, Josep Martínez, ha argumentat la decisió i s'ha desfet en elogis cap al grup. "És el final de festa perfecte perquè entén la música des de la seva essència més pura i a la vegada es desfà de la partitura musical i busca allò que converteix cada peça en quelcom especial".

El amor brujo' està inspirat en llegendes i vells aires gitanos que la bailaora Pastora Imperio va anar col·leccionant amb la seva mare, recreant d'una manera inigualable l'essència de la música andalusa. Les peces que es recullen en aquest programa s'acosten a la tradició folklòrica absorbint-ne la singularitat des de l'admiració, valorant el seu llegat i posant en relleu la genialitat dels músics d'èpoques passades. Això, juntament amb el plantejament estructural, l'art en el desenvolupament temàtic i la sensibilitat de les obres, fa que la música es pugui reinterpretar igual com ho van fer Falla, Rodrigo o Tàrrega.