CABARET POP

Censura ‘por bulerías’

Un vídeo de la consort holandesa ballant flamenc a la Feria de Abril provoca amenaces a periodistes

Anava a titular aquest article “Màxima censura” però no voldria generar duplicitats respecte al seu significat. Perquè encara que l’episodi de censura respecte a part de la visita de la reina Màxima d’Holanda hagi estat màxima, Màxima no censura. Ans al contrari. Com sempre, els problemes venen donats per aquells que envolten els protagonistes de la notícia, que són més papistes que el Papa.

Els fets que ens ocupen són que la consort holandesa, el seu marit, el rei Guillem d’Orange, i les seves tres filles van anar a la Feria de Abril de Sevilla per rememorar que fa vint anys el matrimoni es va conèixer allí. Era una celebració familiar que el rei i la seva dona, però, van viure absolutament en obert, sense amagar-se de res, no com fan altres monarques més propers que han de celebrar tots els seus actes familiars a l’estranger perquè no poden suportar que els coneguin. Deuen tenir molt per amagar...

Guillem i Màxima van posar amb les seves filles -totes menys ell vestides ad hoc per a l’ocasió- i van passejar amb cotxe de cavalls pel Real de la fira. Fins i tot van tornar a la caseta on fa dues dècades van ser presentats. Allí, expliquen les cròniques, es van fer fotos al mateix punt de la barra on van compartir la seva primera beguda. Qui sap si potser un rebujito... Això ho explicaria tot!

Entre tot aquest anar i tornar de quatre dies -de dijous a diumenge- per Sevilla i, fins i tot, també pel camp, els monarques van decidir anar a una festa que se celebrava al consolat italià -no a casa de ningú!-, on la reina consort dels holandesos va arrencar a ballar molt flamencament una versió rumbera d’ A puro dolor. Un gest espontani que tenia lloc, insisteixo, davant d’un nodrit grup de persones desconegudes i que arribava després que els reis deixessin entrar a la caseta de l’amor els fotògrafs i posessin per a ells.

Evidentment, el ball de la consort va ser gravat amb els mòbils de molts assistents i al cap de poc va aparèixer a les xarxes. Com és normal, va tenir èxit instantani veure una reina passant-s’ho bé -sobretot a Espanya, on no hi estem gens acostumats...-, i si a sobre aquesta ve de l’Europa seriosa i opta per les sevillanes, doncs encara més.

Va ser allí on va començar el problema d’aquell viatge que estava convertint els reis holandesos en més populars a Espanya que els monarques espanyols. En veure que alguns periodistes havien retuitejat el vídeo -ja no compartit, només retuitejat!- o posat “M’agrada” a l’Instagram d’algú que l’havia compartit, es van activar els protocols censuradors del govern holandès, tal com expliquen diversos mitjans que han parlat amb afectats. Aviat aquests periodistes -molts dels quals no n’havien fet ni notícia als seus mitjans!- van rebre un comunicat governamental que els demanava textualment que desfessin el retuit i, de passada, els amenaçava amb la justícia.

“Com que ha distribuït aquestes imatges en línia ha infringit la privacitat de la parella reial. Els membres de la família reial, igual que tots els altres, tenen el dret a no ser seguits per càmeres en la seva vida privada”, assenyalava el comunicat. “M’agradaria recordar-li que el jutge ha dictaminat en diverses ocasions que la publicació d’imatges que només serveixen per satisfer la curiositat de la gent i que no contribueixen a un debat d’interès públic no està permesa”, afegia el text.

Potser la llei seva és així de restrictiva, no soc jutge i no entro a valorar-la, però la lògica diu una altra cosa. ¿Uns reis que estan de vacances i no paren d’exhibir-se -amb les seves filles menors d’edat incloses- poden ser protegits amb una intensitat que no permet ni un retuitejar ni un “M’agrada”? ¿On estem arribant? No eren reis, a aquella hora? ¿Es pagaven ells la seguretat en aquell moment i no l’erari públic?

Estic segur que aquest vídeo, completament blanc i inofensiu, només millorava la imatge d’una reina consort que a base d’espontaneïtat i simpatia s’ha guanyat l’estima d’un país que d’entrada l’hi va negar tot perquè era filla d’un ministre del dictador argentí Videla. El seu govern censurava amb el vídeo de les sevillanes el seu principal ganxo públic. Ser una dona espontània. De fet, l’excés de zel censor de l’executiu holandès era tan miop que no es fixava que cap tuit ni post d’Instagram criticava ni feia befa de la ballaruga de Màxima.

Com deia, els més papistes que el Papa a vegades sembla que es volen penjar tantes medalles que perjudiquen el protegit. Definitivament, aquest cas recorda molt quan la justícia espanyola va segrestar la portada d’ El Jueves on apareixien dos dibuixos dels reis espanyols practicant sexe. No hauria passat res si no hagués sigut pels protectors que van convertir-la en polèmica.

En aquest cas, a més, la poca vista dels lleials escuders de la monarquia ha perjudicat també la imatge d’un país que la majoria tenim gravat a foc que és una democràcia avançada amb una llibertat d’expressió igual d’avançada. Sincerament, hi ha notícies que no ho serien si no fos per culpa d’aquestsbenintencionats.

Màxima deu pensar a hores d’ara que ella i Guillem tant de bo s’haguessin conegut visitant un convent i deu cantar per dins que aquests favors le saben a puro dolor.