Publicitat
Publicitat

Les companyies de transport públic alerten que el nou model encarirà o empitjorarà el servei

La Cooperativa Interurbana, la Hispano Andorrana i Montmantell presenten recurs contra el concurs públic del Govern: consideren que dóna lloc "a corrupteles" i que ha estat elaborat "de forma frívola i irreflexiva"

Les dues empreses concessionàries de la gestió del transport públic nacional regular de viatgers estan en peu de guerra amb el Govern. El motiu, el concurs públic per a la concessió de les línies de transport nacional regular de viatgers, anunciat el passat 1 de juny pel ministre d'Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, i publicat al BOPA una setmana després. La Cooperativa Interurbana Andorrana, la Hispano Andorrana i Montmantell, lamenten que el concurs estigui ple de mancances, sobretot en el seu plec de bases, fet que provoca "inseguretat jurídica" i "vulneració de diversos preceptes legals". Per aquest motiu, han presentat un recurs administratiu amb la intenció que Alcobé "reconsideri" i el "suspengui". Alerten que, si el ministre no recapacita, el servei de transport públic del país podria acabar comportant greus perjudicis per a l'usuari, perquè aquest s'encamina cap a un "servei més car i pitjor", tal com ha assegurat aquest dimarts al matí el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès.

Els motius de l'enuig són variats, però es fonamenten sobretot en el contingut del plec de bases del concurs, el qual consideren que està mancat d'un estudi previ "acurat" sobre quina ha de ser l'estratègia nacional per al transport públic del país. Un pas lògic per a qualsevol projecte d'aquestes característiques, però que el Govern ha eludit, critiquen les tres empreses. Dins d'aquest estudi, i en conseqüència al plec de bases, haurien de quedar definides les tarifes que han de cobrar els concessionaris, les tarifes dels bitllets i les subvencions públiques que han de completar el sistema tarifari. En no ser-hi, ha exposat Dallerès, les empreses que puguin optar al concurs "no poden garantir el sistema financer de les concessions", ja que no saben amb detall "què cobraran". Per tant, i en paraules planeres, s'hauran d'espavilar per "ajustar el seu compte d'explotació".

La conseqüència de la falta de concreció en el plec de bases comporta efectes directes per a les empreses i també per als usuaris. En el cas de les empreses, almenys les tres que actualment compten amb la concessió del transport, es posa en perill la feina dels treballadors actuals i el seu nivell de remuneració. Això afecta directament unes 150 famílies, entre treballadors i accionistes. Dallerès ha explicat que el servei de transport públic té uns costos fixes com el gasoil i les reparacions, i que l'única "comprimible és la del personal", en el cas que el Govern eludís, tal com es desprèn del plec de bases actual, les subvencions.

D'altra banda, si les bases no queden ben establertes, qualsevol empresa que pugui guanyar el concurs (també estrangera), i tenint en compte que "ningú vol donar un servei perdent diners", pot acabar decidint tirar per un augment de les tarifes o oferint un servei pitjor que l'actual per aconseguir algun benefici. Els dos directius de les empreses concessionàries no saben quantes empreses finalment optaran al concurs (el qual té com a data límit de presentació finals d'agost), però tenen coneixement que fins a catorze han anat a retirar el plec de bases al Govern.

Per tot plegat, consideren que la concessió d'un servei públic mal plantejat pot donar lloc a "corrupteles" mitjançant correccions econòmiques posteriors a l'adjudicació, la qual també tindria afectacions en l'erari públic. I consideren, per tant, que el ministeri ha actuat de forma "frívola, sense la deguda perícia, irreflexiva i, en definitiva, imprudent" en la seva voluntat de reorganitzar el sector. Dallerès a recordat que tot aquest procés també afecta el transport escolar o el servei de Tarja Magna.

El Govern té ara la batuta i haurà de decidir si opta pel silenci administratiu o recull la demanda de suspendre el concurs.

Set milions per danys i perjudicis

D'altra banda, i en paral·lel a aquest recurs conjunt presentat per les empreses concessionàries del sector del transport públic, aquest nou concurs (el qual ha d'entrar en vigor el setembre del 2017), suposa l'extinció de les concessions existents de forma "sobtada" i "sense preservar els drets adquirits" de les empreses que prestaven el servei, critiquen. Així, i si finalment no se suspèn, Dallerès ha informat que la Cooperativa Interurbana presentarà un altre recurs, on reclamarà més de set milions d'euros en concepte de danys i perjudicis.