Publicitat
Publicitat

ENTREVISTA

Francesc Camp: “No podem abaixar la guàrdia a l’hivern, però hem de fer més fort l’estiu”

Quin és el posicionament de les estacions andorranes?

Si en alguna oferta turística Andorra està ben posicionada, és en la d’hivern i, sobretot, en la d’esquí. Andorra fa molts anys que està fent esforços per tenir unes instal·lacions de primer nivell. I això ho demostren els estudis que hem fet recentment, que indiquen que quan Andorra és coneguda per temes turístics ho és per la seva oferta d’esquí, sobretot a Espanya i Portugal. I les destinacions que ens coneixen molt menys també ens situen com una destinació de neu i muntanya. Sí que és cert que el principal mercat és Espanya, però cada vegada tenim més esquiadors de mercats més llunyans com Rússia i el Regne Unit i, en menor mesura, el Benelux, els països nòrdics i Israel.

Quin impacte té el sector de la neu dins l’economia andorrana?

El turisme representa un 60% del PIB del país. No tenim xifres concretes de l’hivern, però sí que puc dir que gairebé el 50% dels turistes que vénen a Andorra ho fan durant els quatre mesos d’hivern. Per tant, és evident que l’impacte que té el sector turístic d’hivern és molt alt.

I això és positiu o negatiu?

Jo prefereixo tenir un producte estrella que funcioni, que no pas no tenir-ne cap. Però és fràgil per al país només tenir un sol producte molt competitiu per oferir als mercats turístics. Seria molt millor tenir el flux de turistes repartit durant tot l’any, i per això cal parlar de desestacionalització i de millorar l’oferta d’estiu.

Fa 10 anys, les estacions van arribar al rècord de dies d’esquí venuts, amb més de 2,5 milions. ¿Es podrà recuperar aquesta xifra?

El desig hi és. Fa 10 anys Andorra va arribar al punt més alt de visitants, i estàvem en una situació econòmica a la qual difícilment tornarem, com a mínim en els pròxims 5 o 10 anys. A més, el mercat de l’esquí a nivell europeu està molt estable. Per tant, dins del pastís, si vols aconseguir 2,5 milions de dies d’esquí has de créixer més que els altres. Jo crec que s’estan fent els esforços per aconseguir-ho i, de fet, els últims dos anys hem tornat a créixer i hem arribat altre cop als 2,3 milions de forfets. Si tenim una progressió d’un 3% o un 4% durant els pròxims 3 o 4 anys, s’hi podria arribar, tot i que no podem oblidar que hi ha factors exògens que no podem controlar, com la meteorologia o les situacions geopolítiques dels països amb què treballem.

I aquest seria el cas del mercat rus?

A causa de la situació geopolítica de Rússia, tot apunta que aquest any el mercat baixarà. Per a nosaltres, un 10% de reducció d’aquest mercat seria el mínim acceptable, però, depenent de com vagin les reserves durant el mes de desembre, aquesta reducció podria anar a més. Tenint en compte que l’última temporada vam créixer entre un 10% i un 15%, si tornéssim a xifres de fa dos anys tampoc seria dramàtic. Espero, a més, que aquesta baixada es pugui compensar amb un creixement de turistes de més a prop. El mercat espanyol s’està recuperant, i en el del Regne Unit -que és un dels països europeus que actualment tenen unes perspectives més positives- esperem un augment d’entre un 8% i un 10%. Per tot plegat, estem engrescats i esperançats de tornar a tenir una bona temporada.

Quina inversió ha fet Andorra Turisme per promocionar-se aquest hivern?

La inversió que fem aquest any és de 3,3 milions d’euros, dels quals 2,2 es destinen a comunicació al consumidor final, i 1,1 a turoperació. A més, s’hi ha d’afegir l’acord amb Ski Andorra, pel qual Andorra Turisme aporta 200.000 euros i les estacions 100.000 més. Així, la comunicació i la comercialització de l’oferta d’hivern per a aquesta temporada ascendeix a 3,6 milions d’euros.

En quins mercats es vol fer més èmfasi?

De cara al consumidor final, el que fem és incidir molt a França i Espanya, perquè són els mercats més importants. Des de fa dos anys incidim més a França perquè aquest mercat veu Andorra més com una destinació de compres que com una destinació turística. Així, d’aquests 2,2 milions d’euros, un 47% van a França i un 36% a Espanya, i la resta es destinen a Portugal, el Regne Unit i Rússia. Ho podríem repartir encara més, però arriba un moment que, si el pressupost resulta massa petit, no aconsegueixes impactar.

I pel que fa als operadors turístics?

Aquí sí que invertim en catorze països diferents, la majoria europeus, a més del Brasil. El 65% de la inversió es destina al Regne Unit i Rússia, perquè entre aquests dos països l’any passat vam aconseguir uns 80.000 turistes que fan estades de 6 o 7 dies, per la qual cosa l’impacte és important. En turoperació diversifiquem més perquè entenem que és la manera més ràpida i menys costosa d’atreure turistes. El que fem són campanyes de cobranding, de manera que també és comunicació final però la fa el turoperador, i es comparteixen els costos, normalment 50%-50%.

¿Tenen previst invertir en mercats més llunyans?

Crec que primer cal consolidar la relació amb els països actuals. Fora d’Europa sí que hem fet accions per exemple al Brasil, i l’any passat vam aconseguir uns 500 esquiadors d’aquest país, però no crec que creixem gaire més perquè, tot i que el seu mercat turístic creix, no és precisament per anar a esquiar. També estem treballant amb el mercat asiàtic, però som conscients que quan més es mouen és d’abril a octubre, i que viatgen per visitar ciutats i referents culturals. Per tant, crec que amb la Xina l’estratègia s’ha de centrar a fer-los venir per les compres, i aconseguir que facin dues nits a Andorra dins d’un tour per Espanya o França.

Com beneficiarà l’obertura comercial de l’aeroport Andorra - la Seu el turisme de neu?

Primer hi ha d’haver l’autorització que dóna el govern espanyol a través d’Aena, el següent pas és tenir companyies aèries que hi vulguin operar, i després cal aconseguir que aquests avions s’omplin de turistes, empresaris o inversors que vinguin a Andorra. És en aquesta tercera fase en la qual Andorra Turisme realment entrem en joc, perquè podem vendre el producte a través dels turoperadors de Rússia, Portugal o Espanya amb qui ja treballem, per captar un perfil de turistes que volen una oferta més còmoda i més directa a Andorra, i amb un poder adquisitiu més elevat, perquè entenem que el tipus de vols i la poca capacitat dels avions no permetran que els preus estiguin a l’abast de tothom.

Quin potencial pot tenir?

Ho veiem com un potencial important per atreure turisme de grans capitals europees (Madrid, Lisboa, Londres, París...), ja que són grans nuclis de població de més poder adquisitiu. A més, l’avantatge d’aquest aeroport és que pot oferir una estada diferent, de només caps de setmana, molt interessant. Però primer s’han de complir tots els passos, i el punt crític és trobar els operadors aeris, perquè a nivell de companyies encara no hi ha res segur. Amb Air Andorra hem tingut converses preliminars, i quan vegem clarament l’oferta de vols que vol fer i ens garanteixi que podrà portar un cert nombre de turistes, decidirem si podem col·laborar-hi amb campanyes de cobranding, tal com fem amb els operadors turístics.

¿Aquest hivern veurem els primers esquiadors que vinguin a través de l’aeroport?

Per a aquesta temporada ho veig difícil, perquè just al gener s’autoritzarà, s’ha de tancar l’acord de gestió amb la Generalitat i, normalment, a aquestes altures tothom ja ha fet la seva feina per comercialitzar la temporada, i encara no tenim els vols per oferir. El que sí que crec és que, si realment l’aeroport ha de funcionar en alguna època de l’any, és a l’hivern. A diferència dels anys vuitanta, quan es va posar en marxa l’aeroport, ara tenim una demanda perquè ja tenim un producte de qualitat i amb renom.

Com veu el futur de la neu?

A curt termini crec que estem ben posicionats, tenim una bona oferta, i del que es tracta és d’anar invertint el que es guanyi per millorar, i això s’està fent. Però, més a llarg termini, és un sector que es veurà afectat pel canvi climàtic, que, segons els experts, comportarà menys neu i temporades més curtes, i no podem dependre tant d’un sector que a la llarga sembla que es reduirà. Per tant, Andorra, i no només les estacions, ens hem de preparar per a aquesta eventualitat, i per això hem de fer més fort l’estiu, sense abaixar la guàrdia a l’hivern.