Economia 17/03/2022

Andorra subvencionarà el preu dels carburants per als transportistes però no per a la resta de població

L'administració pública incrementarà en sis cèntims la devolució per litre de combustible per aquest col·lectiu

L. G. (ANA)
3 min
Sortidors de gasoil i gasolina en una benzinera.

Andorra la VellaEl Govern no planteja subvencionar el preu dels carburants per a la població general perquè considera que el marge de competitivitat amb els països de l'entorn continua essent beneficiós pels residents al país. Aquest ha estat l'argument amb el qual el titular de la cartera de Finances i portaveu, Eric Jover, ha asseverat durant la roda de premsa posterior al consell de ministres, la inacció de l'executiu envers l'increment del cost per litre dels carburants per als ciutadans, recordant que aproximadament tres quartes parts del combustible que es consumeix a Andorra correspon als turistes.

"Els preus dels hidrocarburs continuen sent competitius en comparació als països veïns i també hem de ser conscients que la capacitat fiscal que tenim per poder fer descomptes és molt inferior", ha indicat, posant com a exemple la rebaixa de quinze cèntims per litre que planteja França, amb la qual el govern gal no perd marge de benefici en relació amb el que tenia abans de la crisi. A més, ha remarcat l'aposta de l'executiu per incentivar l'ús del transport públic amb l'abonament mensual de 30 euros, la qual "va en benefici dels ciutadans i hem de mantenir".

D'altra banda, tal com va avançar dilluns passat el cap de Govern, Xavier Espot, l'administració pública incrementarà en sis cèntims la devolució per litre de carburant als transportistes i, com a novetat, als taxistes, ja que es consideren els sectors més afectats pel creixement de preu dels hidrocarburs. Jover ha assenyalat que la mesura que adoptarà el Govern, de manera retroactiva a través d'un reglament, incrementarà la devolució parcial dels impostos especials sobre els carburants a una part del sector dels transportistes, concretament pels vehicles de més de 7.500 tones, i els taxistes.

"Fins ara la devolució se situava entre els 0,10 cèntims i els 0,14 per litre en funció de la seva etiqueta energètica, i ara, de manera temporal i fins que es restableixi el preu, passarà a ser de 0,16 fins a 0,20 cèntims per litre", ha dit. I ha matisat que la iniciativa preveu tenir dos impactes, per una banda, donar un cop de mà a un sector "altament consumidor d'hidrocarburs" i, per l'altra, beneficiar de manera indirecta al conjunt de la població a través del transport de mercaderies, tot controlant la inflació que l'augment del preu dels combustibles pugui provocar en els comestibles. "Tindrem inflació, elevada, però amb la mesura volem que l'increment no sigui tan important", ha exposat.

El ministre ha comentat que des de l'executiu han calculat que l'acció comportarà una pèrdua de la recaptació per part de l'Estat d'uns 500.000 euros i ha ressaltat que la devolució parcial dels impostos especials sobre els carburants va ser de 770.000 euros el 2021. Respecte a la durabilitat de la mesura, ha posat de manifest que estan acabant de debatre com es podrà restablir l'import amb la vista posada en dues vies. La primera anunciant que l'acció té una voluntat transitòria sense marcar una data de finalització i en el moment que es consideri que el cost del combustible ha tornat a una situació estabilitzada, tornar la devolució a l'import normal i, l'altra, es basaria a construir un llindar i quan el cost del carburant se situï per sota, restablir l'impost.

En relació amb la possibilitat apuntada per Espot d'ajudar al sector a través de l'exoneració de la taxa verda, Jover ha ressaltat que amb la mesura anunciada, "anem més enllà", ja que l'augment de sis cèntims per litre dobla l'impacte de tres cèntims que han aplicat els importadors als combustibles a causa de l'entrada en vigor de la taxa. "Estem fent una mesura de màxims acotada a la situació d'excepcionalitat que estem vivint", ha apuntat.

Tarifes elèctriques sostenibles per FEDA i la població

El titular de Finances també ha fet esment a l'increment de les tarifes elèctriques de FEDA, de les quals "no en podrem escapar". Així doncs, ha avançat que s'està treballant en diverses simulacions per calcular el percentatge que s'haurà d'apujar per garantir que la parapública continuï sent sostenible sense perjudicar, en major manera, a la població general. Per aquest motiu, ha fet èmfasi en la limitació de l'impacte de l'augment del preu de l'electricitat en les famílies amb menys recursos que es troben en una situació difícil per "protegir-les" i ha apuntat, de la mateixa manera que va fer el líder de l'executiu dilluns passat, que "pensem que el 2022 no és un any perquè FEDA faci beneficis".

"Hem de buscar tarifes que no facin un forat a FEDA, el qual no seria sostenible ni a curt ni a mitjà termini, però també entenem que hem de fer que sigui sostenible amb uns preus els més ajustats possibles", ha puntualitzat. I ha recordat que si bé és cert que la parapública té alguns contractes de compra d'energia als països veïns amb uns preus estables per un període de fins a deu anys, aquests només representen la meitat de l'electricitat que compra, i que l'altre 50% es veu subjecte a la inflació del mercat.

stats