Economia 02/04/2015

L'AREB disposarà d'un pressupost inicial de 500.000 euros

S'estableix que els membres de l'INAF i els administradors provisionals de BPA no són personalment responsables dels actes adoptats en l'exercici dels seus càrrecs, excepte en els supòsits de dol o negligència greu

M.t.
3 min
Seu de BPA

Andorra la VellaLa Llei de mesures de reestructuració i resolució d'entitats bancàries preveu que l'Agència Estatal de Resolució d'Entitats Bancàries (AREB), que es crearà un cop entri en vigor, compti amb una dotació provisional de 500.000 euros que autoritzarà el Govern per atendre les necessitats de funcionament mentre no tingui aprovat el seu pressupost. Així, es preveu que el Consell d'Administració de l'AREB quedi constituït en el termini d'un mes, i que abans de dos mesos des de l'entrada en vigor de la llei aprovi l'avantprojecte del seu pressupost per tal que es tramiti una modificació del pressupost del 2015. A més, el text aprovat aquest dijous també estableix que mentre no es designi el Consell d'Administració, l'AREB estarà integrat per dos membres designats pel ministre de Finances i dos membres designats per l'INAF.

La nova Llei aprovada per extrema urgència i necessitat, anomenada Llei de mesures urgents per implantar mecanismes de reestructuració i resolució d'entitats bancàries, estableix les condicions i el procediment per portar a terme un procés de reestructuració o els diversos instruments de resolució previstos (venda, transmissió d'actius a una entitat pont, transmissió d'actius a una societat de gestió d'actius, recapitalització interna), per tal de poder-se aplicar en el cas concret de Banca Privada d'Andorra.

Tal com ja va explicar el ministre de Finances, la nova norma estableix la creació de l'Agència Estatal de Resolució d'Entitats Bancàries, encarregada de decidir el futur de l'entitat, que es finançarà amb el Fons Andorrà de Resolució d'Entitats Bancàries (FAREB) i amb préstecs i aportacions que podrà sol·licitar al Govern. La dotació inicial del FAREB, de 30 milions d'euros, anirà a càrrec dels quatre altres bancs del país, i serà proporcional al que cada entitat representi sobre el total en concepte de passius totals, excloent els recursos propis i els fons de garantia de dipòsits.

Referència explícita a la situació de BPA

El text preveu diverses disposicions que fan referència a la situació concreta de BPA, fixant que la Llei és aplicable en el procés d'intervenció de l'entitat. Per aquest motiu, s'estableix que el batlle suspengui el procediment d'arranjament judicial obert, i sigui l'AREB qui decideixi si escau iniciar un procés de resolució de l'entitat. Així, amb l'entrada en vigor de la Llei, aquesta entitat serà la que doni continuïtat a les accions dutes a terme per l'INAF, i haurà d'assumir la totalitat de les despeses compromeses i incorregudes.

D'altra banda, s'estableix que els membres de l'INAF i els administradors provisionals de BPA no són personalment responsables dels actes adoptats en l'exercici dels seus càrrecs, excepte en els supòsits de dol o negligència greu. Les quantitats degudes per BPA en seu de la cambra de compensació interbancària nacional, incloent-hi les operacions de cobertura de liquiditat fetes per altres bancs del país per assegurar la continuïtat de BPA hauran de ser compensades i liquidades amb caràcter prioritari.

La disposició addicional setena està destinada a fixar que, si es crea una entitat pont, doni ocupació laboral al personal de BPA amb preferència a qualsevol altre tercer, i que el personal conservi, a tots els efectes, l'antiguitat que tenia.

Entre d'altres mesures de control parlamentari, financer i comptable de l'AREB, la Llei estableix que el Consell d'Administració de l'entitat haurà de comparèixer davant del Consell General almenys un cop a l'any per informar sobre l'evolució de les seves activitats.

Finalment, el text modifica la Llei del pressupost per permetre el crèdit extraordinari de 100 milions d'euros per a la línia de crèdits a les empreses afectades; la Llei de creació d'un sistema de garantia de dipòsits, per fer referència a la nova legislació; el Decret de 1969 sobre els procediments d'arranjament judicial i fallida, per tal que si s'obre un procés d'aquestes característiques en una entitat bancària s'informi a l'AREB; i a les Lleis de l'impost sobre societats, l'IRPF, l'IGI i de plusvàlues, per evitar que el traspàs d'actius i passius en el marc d'un procediment de resolució estigui subjecte a cap impost.

stats