Publicitat
Publicitat

Què en sabem, fins ara, de la tragèdia de l'MH17?

Repassem les claus de la investigació sobre l'abatiment de l'avió de Malaysia Airlines el juliol de 2014 després que s'hagi fet públic l'informe final del Consell de Seguretat d'Holanda

El Consell de Seguretat d'Holanda ha presentat aquest dimarts l' informe final de la investigació sobre el vol MH17 de Malaysia Airlines que el 17 de juliol de 2014 va caure amb 289 persones a bord a l'est Ucraïna, quan realitzava el trajecte entre Amsterdam i Kuala Lumpur. Repassem les principals claus de la tragèdia aèria d'acord amb les noves informacions.

L'explicació oficial de la tragèdia

L'avió va ser abatut per un míssil de fabricació russa llançat des d'una zona rebel

Les conclusions dels experts holandesos confirmen que l'MH17 va ser abatut per un míssil BUK de fabricació russa –concretament del tipus 9N314M– disparat des d'una àrea de 320 quilòmetres quadrats a l'est d'Ucraïna, en una zona controlada pels rebels pro-russos. Un  vídeo penjat a YouTube reconstrueix virtualment la tragèdia i explica tots els detalls que han permès als investigadors determinar les causes i circumstàncies de la caiguda de l'MH17.

"El vol es va estavellar a causa de la detonació d'un míssil fora de l'aparell, a la part esquerra i per sobre de la cabina del pilot", ha concretat el president del Consell de Seguretat, Tjibbe Joustra, a la presentació del document, i ha afegit: "Com a conseqüència de la detonació, a la part davantera de l'avió van penetrar centenars d'objectes procedents del projectil".

Segons l'informe, els tres tripulants a la cabina van morir immediatament i l 'avió es va partir en l'aire. El document també confirma que la tragèdia no va deixar supervivents i que les restes de l'avió van quedar escampades en un radi de 50 quilòmetres quadrats.

La versió alternativa dels fets

Un informe rus desmenteix els experts d'Holanda

Enfront d'aquestes conclusions, el consorci rus de defensa antiaèria Almaz-Antei –fabricant de les llançadores de míssils BUK– ha afirmat aquest mateix dimarts que el coet que va fer caure el Boeing malaisi va ser llançat des d 'una localitat controlada per les forces ucraïneses.

"Els resultats d'un experiment desmenteixen totalment la informació sobre el tipus de míssil [que va fer caure l'avió] i sobre el lloc des d'on va ser llançat", ha dit el director general del consorci, Yan Novikov. Novikov ha explicat que el consorci ja va fer una primera simulació de l'abatiment de l'MH17, els resultats de la qual no van ser tinguts en compte per la comissió holandesa.

Qui va llançar el míssil?

La responsabilitat de la tragèdia encara està per confirmar

Amb tot, una de les grans incògnites de la tragèdia és saber qui va llançar el míssil que va abatre l'aparell. Des d'un principi, Ucraïna acusa els separatistes pro-russos, cosa que neguen tant els insurgents com Moscou, que acusen Kíev d'abatre l'aparell amb un dels seus caces. El nou informe holandès no entra en qüestions de "culpabilitat" o "responsabilitat" dels fets, aspectes dels quals s'ocupa la investigació penal de l'accident, les conclusions de la qual s'esperen a finals d'any o principis de 2016.

No obstant això, els investigadors ja responsabilitzaven els rebels pro-russos d'haver abatut l'avió el juliol passat, segons informacions aparegudes en diaris holandesos. La CNN, a més, va assegurar que el Consell de Seguretat d'Holanda va distribuir un informe que explicava aquesta conclusió als seus homòlegs dels altres països que col·laboren per aclarir els fets, així com també a la companyia Boeing, fabricant de l'aeronau abatuda.

Segons va apuntar poc després de la tragèdia el professor de la UB expert en armament Josep Baqués, tant Rússia com Ucraïna tenen míssils BUK, presents almenys en una quinzena de països al món. És un tipus d’ armament molt gran que no és fàcil de comprar al mercat negre, va afegir, de forma que en principi els separatistes de l’est d’Ucraïna no n’haurien de tenir. Podria ser, però, que Rússia els n’hagués facilitat –juntament amb entrenament per saber fer-los servir– o que n’haguessin robat algun a l’exèrcit ucraïnès.

Les reaccions oficials

Ucraïna i Rússia fan interpretacions interessades de l'informe i s'acusen mútuament

Les reaccions per part de les autoritats russes i ucraïneses després de fer-se públic l'informe holandès no s'han fet esperar. D'acord amb les conclusions del document, Ucraïna ha acusat els serveis secrets russos de planejar l'abatiment de l'MH17. "No tinc cap dubte que aquesta va ser una operació planificada pels serveis secrets russos", ha dit Arseni Iatseniuk, primer ministre ucraïnès.

Iatseniuk ha afegit que l'atac "es va perpetrar des de territori controlat exclusivament pels guerrillers russos, i no hi ha dubte que els separatistes borratxos no saben manejar els sistemes BUK". "Això vol dir que aquests sistemes van ser manejats exclusivament per militars russos", ha conclòs.

Rússia, per la seva banda, ha qualificat  de "parcial" i "política" la investigació realitzada per les autoritats holandeses. "Rússia està disposada a presentar totes les dades en el seu poder [...], ja que considerem que la investigació un caràcter parcial", ha dit el viceministre d'Exteriors rus, Serguei Riabkov, a mitjans locals .

El diplomàtic ha considerat " lamentable" que, malgrat les nombroses crides de Moscou a completar una investigació "imparcial", la part holandesa no tingués en compte en cap moment la informació de primera aportada per Rússia.
Segons la seva opinió, "són evidents els intents de presentar conclusions parcials i, en resum, de complir amb un determinat encàrrec polític".